တရားသျဖင့္ ေနထိုင္သူ
အထက္ျမန္မာျပည္က ျမဳိ့တစ္ျမဳိ့မွာ သက္ေတာ္၉၄ႏွစ္႐ွိၿပီ ဆိုတဲ့ ဆရာေတာ္ႀကီးတစ္ပါးကို ဖူးေျမာ္ကန္ေတာ့ခြင့္ ရလိုက္ပါတယ္။ ဆရာေတာ္ႀကီးက သက္ေတာ္နဲ႔ မမွ်ေလာက္ေအာင္ကို သြားလာလႈပ္႐ွား ႏိုင္တုန္းပါပဲ။ မ်က္စိတို႔၊ နားတို႔၊ သြားတို႔ ကလည္း သုံးလို႔ရဆဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အတူပါလာတဲ့ တပည့္ မ်ားက အက်ဳိးအေၾကာင္း ေလွ်ာက္ထား မိတ္ဆက္ ေပးၿပီးေတာ့ အားလုံးကန္ေတာ့ၾကပါတယ္။ ကန္ေတာ့က်ဳိး ေပးၿပီးတဲ့ အခါ ဩဝါဒစကားေလး ခ်ီးျမႇင့္ေပးဖို႔ ေလွ်ာက္ထားေတာ့ " ဘာမွ အေထြအထူး ဩဝါဒေပးစရာရယ္လို႔ မ႐ွိပါဘူး။ ရဟန္းဆိုရင္ ရဟန္း နဲ႔တူေအာင္ေန၊ လူဆိုရင္ လူနဲ႔တူေအာင္ေန၊ ဒါပဲ အေရးႀကီးဆုံး မို႔လား။ အဲဒီလိုေနၾက ႐ုံေပါ့"လို႔ မိန္႔ၾကား ၿပီး တျခား စပ္မိစပ္ရာ ေမးျမန္း ေျပာဆိုေနၾကပါတယ္။
ဆရာေတာ္ႀကီးက မ်က္ႏွာေတာ္ ၾကည္လင္ေအးေဆးသလို အသံလည္း ေအးေအး၊ စကားလည္း ေအးေအးပါပဲ။ ေတာ္ေတာ္ေလး စကားစပ္မိၿပီးလို႔ တရင္းတႏွီးလို ျဖစ္လာတဲ့အခါ မိမိက
" ဆရာေတာ္ဘုရား၊ တပည့္ေတာ္ ဆရာေတာ္ႀကီးကို ဖူးျမင္လိုက္ ရတဲ့ အခ်ိန္မွာပဲ ဆရာရင္းတစ္ပါးကို ေတြ႔လိုက္ရသလို ၾကည္ႏူး စိတ္၊ ၾကည္ညိဳ စိတ္ ျဖစ္လာပါတယ္ဘုရား။ ဆရာေတာ္နဲ႔ ဖူးေတြ႔ရ တဲ့ တျခားဆရာေတာ္၊ သံဃာေတာ္ေတြနဲ႔ ဒကာ ဒကာမေတြကလည္း တပည့္ေတာ္ေျပာသလိုပဲ ေျပာၾကတယ္လို႔ သိရပါတယ္ဘုရား။ တပည့္ေတာ္တို႔ နည္းယူလိုက္နာ ရေအာင္ ဆရာေတာ္ အျမဲႏွလုံး သြင္းတဲ့တရားနဲ႔ ဆရာေတာ္ က်င့္သုံးေနတဲ့ စရဏေလးမ်ားကို တပည့္ေတာ္တို႔ သိခြင့္ျပဳေပးပါဘုရား"လို႔ ေလွ်ာက္ထား ေတာ့ ဆရာေတာ္ႀကီးက ခဏေလာက္စဥ္းစားေနပါတယ္။
" ေမာင္ပၪၥင္း သိခ်င္သပဆိုရင္လည္း ကိုယ္ ႏွလုံးသြင္း က်င့္သုံးေန တာေလးေတာ့ ေျပာျပႏိုင္ပါတယ္။ အေထြ အထူးေတာ့ မဟုတ္လွပါဘူး။ ဘုန္းႀကီးတို႔ ဆရာသမား ဆုံးမ ခဲ့တဲ့ စကားသုံးခြန္း ႐ွိတယ္။ အဲဒီအတိုင္း တတ္ႏိုင္သမွ် လိုက္နာက်င့္သုံးေနတာပါပဲ။ ဘုန္းႀကီးတို႔ စာသင္တိုက္ သြားခါနီးေတာ့ ဆရာသမားက ဘာမွာသလဲ ဆိုေတာ့
"ကိုယ္မလိုခ်င္တာ သူမ်ားကို လုံးဝ မေပးပါနဲ႔။
ကိုယ္လိုခ်င္တာ သူမ်ားကို အကုန္ေပးပါ။
ကိုယ္ေပးထားတဲ့အတိုင္း ကိုယ္ျပန္ရလိမ့္မယ္"တဲ့။
သတၱဝါဆိုတာ လူေတြမဆိုထားနဲ႔ တိရစၧာန္ ေတာင္မွ ဆဲေရး တိုင္းထြာ တဲ့ စကား၊ ၾကမ္းတမ္းတဲ့ စကားကို မၾကဳိက္လို႔ ျမတ္စြာဘုရား႐ွင္ ေဟာထား တာလည္း ႐ွိတယ္ေလ။ နႏၵိဝိသာလဇာတ္၊ အက်ဳိးမဲ့ေအာင္ လိမ္ညာတာတို႔၊ အခ်င္းခ်င္း စိတ္ဝမ္းကြဲ ေအာင္ ကုန္းတိုက္တာတို႔လည္း အတူတူပဲေပါ့။ ကိုယ္မၾကဳိက္ တာေတြ သူမ်ားကို လုံးဝ မေပးမိေအာင္ ေစာင့္စည္းၿပီးေတာ့ ေနရ မွာေပါ့။
ဘယ္သူမဆို ကိုယ္ေရာက္တဲ့ေနရာမွာ မ်က္ႏွာၾကည္သာ တာ၊ ေဖာ္ေဖာ္ ေရြေရြ ႏႈတ္ဆက္ၾကဳိဆိုတာကို ေတြ႔ရရင္ ဝမ္းသာေက်နပ္ ၾကတာပဲမို႔လား။ ကိုယ့္ဆီေရာက္လာတဲ့ ဧည့္သည္ကိုလည္း ကိုယ္က အဲဒါမ်ဳိးေတြ ေပးရမွာ ေပါ့။ အဲဒီေနရာမွာ စကားစပ္လို႔ သတိေပးရဦးမယ္။ ခရီးေဝးက ေရာက္လာ တဲ့ ဧည့္သည္မ်ဳိးၾကေတာ့ ႏႈတ္ဆက္စကားေျပာတာေလာက္ပဲလုပ္၊ စကား ေၾကာေတြ သိပ္ၿပီး႐ွည္မေနနဲ႔ဦး။ ခရီးေရာက္မဆိုက္မွာ အရင္ဆုံး လိုအပ္ တာက ေရေသာက္စရာတို႔၊ အေပါ့အေလးသြားစရာတို႔၊ ေျခဆန္႔လက္ဆန္႔ နားေနခ်င္တာတို႔ကလည္း လူတိုင္းလိုခ်င္တဲ့ အရာပဲ။ အဲဒါေတြကို အရင္ ေပးရတယ္။
စကားအရာနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ျမတ္စြာဘုရားကို ဆန္႔က်င္ဘက္ ပုဏၰား ေတြကေတာင္ ခ်ီးက်ဴးရတဲ့အခ်က္ေတြ ႐ွိတယ္ေလ။ အဲဒါေတြလည္း အတုယူစရာေတြေပါ့။
ဧဟိသြာဂတဝါဒီ = ေကာင္းေသာလာျခင္းပါလို႔ ေျပာဆိုေလ့ ႐ွိတယ္။
သုခိေလာ = ခ်ဳိသာေအးၾကည္ ေျပာဆိုတတ္တယ္။
သေမၼာဒေကာ = ႏြမ္းသူကိုလန္း၊ ပန္းသူကိုေျပေစ ေလာက္ေအာင္ ခရီးၾကဳိစကား ေျပာဆိုတတ္တယ္။
အဗၻာကုဋိေကာ = မ်က္ေစာင္းမထိုး၊မက်ုိး မ်က္ေမွာင္
ေျဖာင့္ေျဖာင့္ ခ်စ္ၾကည္ ၾကည့္႐ႈ ေလ့႐ွိတယ္။
ဥတၱာနမုေခါ = ေျပာဆိုဆက္ဆံရ လြယ္ကူတယ္။
ပုဗၺဘာသီ = ေျပာဆိုသင့္တဲ့ စကားကို ဘုရား႐ွင္ကပဲေျပာတယ္လို႔ ဆိုသမို႔လား။
( ဒီ ၁ ပါ ၁၀၉၊ ႒ ၂၅၆ )
ဒီေနာက္ဆုံးအခ်က္က အေရးႀကီးတယ္ေနာ္၊ အဇာတသတ္ မင္းႀကီး ဘုရား႐ွင္ထံ ပထမဆုံး ေရာက္လာတုန္းက သူ႔အျပစ္သူ လိပ္ျပာမလုံလို႔ စကားမေျပာဝ့ံဘူးေလ။ ဘုရား႐ွင္က စၿပီး ႏႈတ္ခြန္း ဆက္လိုက္ေတာ့မွ ေမးရဲေလွ်ာက္ရဲျဖစ္ၿပီး ရဟန္းျပဳျခင္းရဲ႕ မ်က္ ေမွာက္အက်ဳိးေတြကို ေလွ်ာက္ထားလို႔ သာမညဖလသုတ္ႀကီး ျဖစ္ေပၚလာ တာမဟုတ္လား။ ဒါေတြဟာ ေျပာဆိုဆက္ဆံေရးမွာ ကိုယ္ၾကဳိက္တဲ့ အရာေတြပဲ။ အဲဒါေတြကို ကိုယ္က သူမ်ားကို အကုန္ေပးရမယ္။
ကာယကံနဲ႔ ပတ္သက္ရင္လည္း ဒီအတိုင္းပဲေပါ့။ ျမတ္စြာဘုရား ေဟာေတာ္မူတဲ့ " အတၱာနံ ဥပမံ ကတြာ၊ နဟေနယ် နဃာတ်ယ် " ဆိုတဲ့ အတိုင္း အ႐ွင္မဟာရ႒သာရကေတာင္ လကၤာေလး စပ္ထား တာ႐ွိတယ္။ " ကိုယ္ႏွင့္လည္း စာ၊ သတၱဝါကို၊ ၾကင္နာလွေစ၊ သူ႔အ သက္ကို ခ်စ္ပါေစ " ဆိုသလို ျပဳလုပ္ရမွာေပါ့။
မေနာကံႏွင့္ပတ္သက္လို႔လည္း ကိုယ္ခ်င္းစာစိတ္ထားရမွာပါပဲ။ ဘယ္သူမဆို အစာဝခ်င္တယ္၊ အနာကင္းခ်င္တယ္၊ ေဘးအႏၲရာယ္ ကင္း႐ွင္းခ်င္ၾကတယ္မို႔လား။ အဲဒီေတာ့ " သတၱဝါအားလုံး ဘဝနာ ကင္း ဘယာ႐ွင္းၾကပါေစ "ဆိုတဲ့ ေမတၱာစိတ္အျမဲပြားေပးေပါ့။ ဒါကေတာ့ ကိုယ့္ဆရာ သမား ဆုံးမခဲ့တာကို ကိုယ္သေဘာေပါက္ သေလာက္ အဓိပၸါယ္ေကာက္ယူတာေပါ့။ အဲဒီအတိုင္း တတ္ႏိုင္သ ေလာက္ လိုက္နာက်င့္သုံးတာပါပဲ။
အဲ ေစာေစာက ဟိုေကာင္ေလးေတြ ေျပာသလို ေတြ႔ၾက ျမင္ၾက သူေတြရဲ႕စိတ္ထဲမွာ ျဖစ္ေပၚလာၾကတယ္ ဆိုတာဟာ ဟုတ္တယ္ ဆိုရင္ ေပါ့ေလ ( သူ႔ ေျမးတပည့္ႏွစ္ပါးဘက္ကို မယုံၾကည္သလိုနဲ႔ ျပဳံးၿပီး ၾကည့္ လိုက္ေသးတယ္ ) အဲဒါလည္း ကိုယ္ေပးထားတဲ့အတိုင္း ကိုယ္ျပန္ရတယ္ လို႔ပဲ ဆိုရမွာေပါ့။ အဲဒါပါပဲ ဘာမွ ေထြေထြထူးထူး မဟုတ္ပါဘူး "လို႔ မိန္႔ၾကားေတာ္မူပါတယ္။
ဒါေတြဟာ ဆရာေတာ္ႀကီးအေနနဲ႔ အေထြအထူး မဟုတ္ဘူး ဆိုေပမယ့္ မိမိတို႔အတြက္ေတာ့ မထူးပဲ " ေထြ " ေနၾက တုန္းပါ။
ကိုယ္ လုံးဝ မလိုခ်င္ေပမယ့္ သူမ်ားကိုက်ေတာ့ အလွ်ံ့ အပယ္ ေပးမိ ၾကတာေတြ။ ကိုယ္အတြက္ေတာ့ အလွ်ံ့အပယ္ ရခ်င္ေပမယ့္ သူမ်ားကို ေတာ့ လုံးဝမေပးမိတာေတြ။ ေတြးၾကည့္လိုက္ရင္ေတာ့ ကိုယ္ေပးထား တဲ့အတိုင္း ကိုယ္ျပန္ရလာမယ့္ အလွည့္မွာ " ေကာက္႐ိုးပုံႀကီးကို တေန ကုန္ျဖဲ႐ွာမွ ဆန္တစ္ေစ့ပဲ အႏိုင္ႏိုင္ရတယ္ " ဆိုတာမ်ဳိးေတာင္ ဟုတ္မွ ဟုတ္ပါ့မလား။
ေတာရဆရာေတာ္ႀကီးနည္းတူ တျခား ဆရာေတာ္တစ္ပါးကလည္း မိန္႔ၾကားဖူးပါတယ္။
" ကိုယ္ေတြ႔ၾကဳံ ခံစားရတဲ့အခါ ဒါကေတာ့ သက္သက္ မတရားတာဘဲ၊ ေက်ကို မေက်နပ္ဘူး ဆိုတာမ်ဳိးကို သူမ်ား လုံးဝမေပးမိေအာင္ ေနပါ။ အဲဒါဆို မတရားမႈကင္းၿပီး အသက္႐ွင္ေနထိုင္သူ ျဖစ္မယ္။
ကိုယ္ေတြ႔ၾကဳံခံစားရတဲ့အခါ ဒါမ်ိဳးကေတာ့ တရားတယ္၊ မ်ွတတယ္၊ ဝမ္းသာေက်နပ္စရာ ေကာင္းတယ္ ဆိုတာမ်ဳိး သူမ်ားကို ေပးႏိုင္သေလာက္ ေပးပါ။ ဒါဆိုရင္ ေလာကမွာ တရားသျဖင့္ အသက္႐ွင္ေနထိုင္သူ ျဖစ္ၿပီ " တဲ့။
ျမတ္ဗုဒၶအလိုေတာ္အရ သတၱဝါတိုင္းမွာ တူညီတဲ့ အေျခ ခံအခြင့္အေရး ႏွစ္ခုစီ ႐ွိၾကပါတယ္။ ျပဳလုပ္ပိုင္ခြင့္ႏွင့္ ခံစားခြင့္ ( ကံႏွင့္ ကံ၏အက်ဳိး ) ျဖစ္ပါတယ္။ ျပဳလုပ္ပိုင္ခြင့္ကို ဆိုးဆိုးဝါးဝါး အသုံးခ်သူဟာ ခံစားပိုင္ခြင့္ ကိုလည္း ဆိုးဆိုးဝါးဝါး ခံယူရမယ္။ ခံစားခ်ိန္ေရာက္မွ ျငင္းပယ္ခြင့္ မ႐ွိဘူး။ ျပဳလုပ္ခြင့္ကို ေကာင္းေကာင္းမြန္မြန္ အသုံးခ်သူဟာ ခံစားခြင့္ ေကာင္း ေကာင္း မြန္မြန္ ရ႐ွိမယ္။ ေတာင့္တေနစရာ မလိုဘူး။ ဒါဟာ ကမၼသကတလမ္းစဥ္မွန္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
သတိထား အသိပြားႏိုင္ၾကပါေစ။
တရားသျဖင့္ အသက္႐ွင္ေနထိုင္သူမ်ား ျဖစ္ေစေသာ္။
အထက္ျမန္မာျပည္က ျမဳိ့တစ္ျမဳိ့မွာ သက္ေတာ္၉၄ႏွစ္႐ွိၿပီ ဆိုတဲ့ ဆရာေတာ္ႀကီးတစ္ပါးကို ဖူးေျမာ္ကန္ေတာ့ခြင့္ ရလိုက္ပါတယ္။ ဆရာေတာ္ႀကီးက သက္ေတာ္နဲ႔ မမွ်ေလာက္ေအာင္ကို သြားလာလႈပ္႐ွား ႏိုင္တုန္းပါပဲ။ မ်က္စိတို႔၊ နားတို႔၊ သြားတို႔ ကလည္း သုံးလို႔ရဆဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အတူပါလာတဲ့ တပည့္ မ်ားက အက်ဳိးအေၾကာင္း ေလွ်ာက္ထား မိတ္ဆက္ ေပးၿပီးေတာ့ အားလုံးကန္ေတာ့ၾကပါတယ္။ ကန္ေတာ့က်ဳိး ေပးၿပီးတဲ့ အခါ ဩဝါဒစကားေလး ခ်ီးျမႇင့္ေပးဖို႔ ေလွ်ာက္ထားေတာ့ " ဘာမွ အေထြအထူး ဩဝါဒေပးစရာရယ္လို႔ မ႐ွိပါဘူး။ ရဟန္းဆိုရင္ ရဟန္း နဲ႔တူေအာင္ေန၊ လူဆိုရင္ လူနဲ႔တူေအာင္ေန၊ ဒါပဲ အေရးႀကီးဆုံး မို႔လား။ အဲဒီလိုေနၾက ႐ုံေပါ့"လို႔ မိန္႔ၾကား ၿပီး တျခား စပ္မိစပ္ရာ ေမးျမန္း ေျပာဆိုေနၾကပါတယ္။
ဆရာေတာ္ႀကီးက မ်က္ႏွာေတာ္ ၾကည္လင္ေအးေဆးသလို အသံလည္း ေအးေအး၊ စကားလည္း ေအးေအးပါပဲ။ ေတာ္ေတာ္ေလး စကားစပ္မိၿပီးလို႔ တရင္းတႏွီးလို ျဖစ္လာတဲ့အခါ မိမိက
" ဆရာေတာ္ဘုရား၊ တပည့္ေတာ္ ဆရာေတာ္ႀကီးကို ဖူးျမင္လိုက္ ရတဲ့ အခ်ိန္မွာပဲ ဆရာရင္းတစ္ပါးကို ေတြ႔လိုက္ရသလို ၾကည္ႏူး စိတ္၊ ၾကည္ညိဳ စိတ္ ျဖစ္လာပါတယ္ဘုရား။ ဆရာေတာ္နဲ႔ ဖူးေတြ႔ရ တဲ့ တျခားဆရာေတာ္၊ သံဃာေတာ္ေတြနဲ႔ ဒကာ ဒကာမေတြကလည္း တပည့္ေတာ္ေျပာသလိုပဲ ေျပာၾကတယ္လို႔ သိရပါတယ္ဘုရား။ တပည့္ေတာ္တို႔ နည္းယူလိုက္နာ ရေအာင္ ဆရာေတာ္ အျမဲႏွလုံး သြင္းတဲ့တရားနဲ႔ ဆရာေတာ္ က်င့္သုံးေနတဲ့ စရဏေလးမ်ားကို တပည့္ေတာ္တို႔ သိခြင့္ျပဳေပးပါဘုရား"လို႔ ေလွ်ာက္ထား ေတာ့ ဆရာေတာ္ႀကီးက ခဏေလာက္စဥ္းစားေနပါတယ္။
" ေမာင္ပၪၥင္း သိခ်င္သပဆိုရင္လည္း ကိုယ္ ႏွလုံးသြင္း က်င့္သုံးေန တာေလးေတာ့ ေျပာျပႏိုင္ပါတယ္။ အေထြ အထူးေတာ့ မဟုတ္လွပါဘူး။ ဘုန္းႀကီးတို႔ ဆရာသမား ဆုံးမ ခဲ့တဲ့ စကားသုံးခြန္း ႐ွိတယ္။ အဲဒီအတိုင္း တတ္ႏိုင္သမွ် လိုက္နာက်င့္သုံးေနတာပါပဲ။ ဘုန္းႀကီးတို႔ စာသင္တိုက္ သြားခါနီးေတာ့ ဆရာသမားက ဘာမွာသလဲ ဆိုေတာ့
"ကိုယ္မလိုခ်င္တာ သူမ်ားကို လုံးဝ မေပးပါနဲ႔။
ကိုယ္လိုခ်င္တာ သူမ်ားကို အကုန္ေပးပါ။
ကိုယ္ေပးထားတဲ့အတိုင္း ကိုယ္ျပန္ရလိမ့္မယ္"တဲ့။
သတၱဝါဆိုတာ လူေတြမဆိုထားနဲ႔ တိရစၧာန္ ေတာင္မွ ဆဲေရး တိုင္းထြာ တဲ့ စကား၊ ၾကမ္းတမ္းတဲ့ စကားကို မၾကဳိက္လို႔ ျမတ္စြာဘုရား႐ွင္ ေဟာထား တာလည္း ႐ွိတယ္ေလ။ နႏၵိဝိသာလဇာတ္၊ အက်ဳိးမဲ့ေအာင္ လိမ္ညာတာတို႔၊ အခ်င္းခ်င္း စိတ္ဝမ္းကြဲ ေအာင္ ကုန္းတိုက္တာတို႔လည္း အတူတူပဲေပါ့။ ကိုယ္မၾကဳိက္ တာေတြ သူမ်ားကို လုံးဝ မေပးမိေအာင္ ေစာင့္စည္းၿပီးေတာ့ ေနရ မွာေပါ့။
ဘယ္သူမဆို ကိုယ္ေရာက္တဲ့ေနရာမွာ မ်က္ႏွာၾကည္သာ တာ၊ ေဖာ္ေဖာ္ ေရြေရြ ႏႈတ္ဆက္ၾကဳိဆိုတာကို ေတြ႔ရရင္ ဝမ္းသာေက်နပ္ ၾကတာပဲမို႔လား။ ကိုယ့္ဆီေရာက္လာတဲ့ ဧည့္သည္ကိုလည္း ကိုယ္က အဲဒါမ်ဳိးေတြ ေပးရမွာ ေပါ့။ အဲဒီေနရာမွာ စကားစပ္လို႔ သတိေပးရဦးမယ္။ ခရီးေဝးက ေရာက္လာ တဲ့ ဧည့္သည္မ်ဳိးၾကေတာ့ ႏႈတ္ဆက္စကားေျပာတာေလာက္ပဲလုပ္၊ စကား ေၾကာေတြ သိပ္ၿပီး႐ွည္မေနနဲ႔ဦး။ ခရီးေရာက္မဆိုက္မွာ အရင္ဆုံး လိုအပ္ တာက ေရေသာက္စရာတို႔၊ အေပါ့အေလးသြားစရာတို႔၊ ေျခဆန္႔လက္ဆန္႔ နားေနခ်င္တာတို႔ကလည္း လူတိုင္းလိုခ်င္တဲ့ အရာပဲ။ အဲဒါေတြကို အရင္ ေပးရတယ္။
စကားအရာနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ျမတ္စြာဘုရားကို ဆန္႔က်င္ဘက္ ပုဏၰား ေတြကေတာင္ ခ်ီးက်ဴးရတဲ့အခ်က္ေတြ ႐ွိတယ္ေလ။ အဲဒါေတြလည္း အတုယူစရာေတြေပါ့။
ဧဟိသြာဂတဝါဒီ = ေကာင္းေသာလာျခင္းပါလို႔ ေျပာဆိုေလ့ ႐ွိတယ္။
သုခိေလာ = ခ်ဳိသာေအးၾကည္ ေျပာဆိုတတ္တယ္။
သေမၼာဒေကာ = ႏြမ္းသူကိုလန္း၊ ပန္းသူကိုေျပေစ ေလာက္ေအာင္ ခရီးၾကဳိစကား ေျပာဆိုတတ္တယ္။
အဗၻာကုဋိေကာ = မ်က္ေစာင္းမထိုး၊မက်ုိး မ်က္ေမွာင္
ေျဖာင့္ေျဖာင့္ ခ်စ္ၾကည္ ၾကည့္႐ႈ ေလ့႐ွိတယ္။
ဥတၱာနမုေခါ = ေျပာဆိုဆက္ဆံရ လြယ္ကူတယ္။
ပုဗၺဘာသီ = ေျပာဆိုသင့္တဲ့ စကားကို ဘုရား႐ွင္ကပဲေျပာတယ္လို႔ ဆိုသမို႔လား။
( ဒီ ၁ ပါ ၁၀၉၊ ႒ ၂၅၆ )
ဒီေနာက္ဆုံးအခ်က္က အေရးႀကီးတယ္ေနာ္၊ အဇာတသတ္ မင္းႀကီး ဘုရား႐ွင္ထံ ပထမဆုံး ေရာက္လာတုန္းက သူ႔အျပစ္သူ လိပ္ျပာမလုံလို႔ စကားမေျပာဝ့ံဘူးေလ။ ဘုရား႐ွင္က စၿပီး ႏႈတ္ခြန္း ဆက္လိုက္ေတာ့မွ ေမးရဲေလွ်ာက္ရဲျဖစ္ၿပီး ရဟန္းျပဳျခင္းရဲ႕ မ်က္ ေမွာက္အက်ဳိးေတြကို ေလွ်ာက္ထားလို႔ သာမညဖလသုတ္ႀကီး ျဖစ္ေပၚလာ တာမဟုတ္လား။ ဒါေတြဟာ ေျပာဆိုဆက္ဆံေရးမွာ ကိုယ္ၾကဳိက္တဲ့ အရာေတြပဲ။ အဲဒါေတြကို ကိုယ္က သူမ်ားကို အကုန္ေပးရမယ္။
ကာယကံနဲ႔ ပတ္သက္ရင္လည္း ဒီအတိုင္းပဲေပါ့။ ျမတ္စြာဘုရား ေဟာေတာ္မူတဲ့ " အတၱာနံ ဥပမံ ကတြာ၊ နဟေနယ် နဃာတ်ယ် " ဆိုတဲ့ အတိုင္း အ႐ွင္မဟာရ႒သာရကေတာင္ လကၤာေလး စပ္ထား တာ႐ွိတယ္။ " ကိုယ္ႏွင့္လည္း စာ၊ သတၱဝါကို၊ ၾကင္နာလွေစ၊ သူ႔အ သက္ကို ခ်စ္ပါေစ " ဆိုသလို ျပဳလုပ္ရမွာေပါ့။
မေနာကံႏွင့္ပတ္သက္လို႔လည္း ကိုယ္ခ်င္းစာစိတ္ထားရမွာပါပဲ။ ဘယ္သူမဆို အစာဝခ်င္တယ္၊ အနာကင္းခ်င္တယ္၊ ေဘးအႏၲရာယ္ ကင္း႐ွင္းခ်င္ၾကတယ္မို႔လား။ အဲဒီေတာ့ " သတၱဝါအားလုံး ဘဝနာ ကင္း ဘယာ႐ွင္းၾကပါေစ "ဆိုတဲ့ ေမတၱာစိတ္အျမဲပြားေပးေပါ့။ ဒါကေတာ့ ကိုယ့္ဆရာ သမား ဆုံးမခဲ့တာကို ကိုယ္သေဘာေပါက္ သေလာက္ အဓိပၸါယ္ေကာက္ယူတာေပါ့။ အဲဒီအတိုင္း တတ္ႏိုင္သ ေလာက္ လိုက္နာက်င့္သုံးတာပါပဲ။
အဲ ေစာေစာက ဟိုေကာင္ေလးေတြ ေျပာသလို ေတြ႔ၾက ျမင္ၾက သူေတြရဲ႕စိတ္ထဲမွာ ျဖစ္ေပၚလာၾကတယ္ ဆိုတာဟာ ဟုတ္တယ္ ဆိုရင္ ေပါ့ေလ ( သူ႔ ေျမးတပည့္ႏွစ္ပါးဘက္ကို မယုံၾကည္သလိုနဲ႔ ျပဳံးၿပီး ၾကည့္ လိုက္ေသးတယ္ ) အဲဒါလည္း ကိုယ္ေပးထားတဲ့အတိုင္း ကိုယ္ျပန္ရတယ္ လို႔ပဲ ဆိုရမွာေပါ့။ အဲဒါပါပဲ ဘာမွ ေထြေထြထူးထူး မဟုတ္ပါဘူး "လို႔ မိန္႔ၾကားေတာ္မူပါတယ္။
ဒါေတြဟာ ဆရာေတာ္ႀကီးအေနနဲ႔ အေထြအထူး မဟုတ္ဘူး ဆိုေပမယ့္ မိမိတို႔အတြက္ေတာ့ မထူးပဲ " ေထြ " ေနၾက တုန္းပါ။
ကိုယ္ လုံးဝ မလိုခ်င္ေပမယ့္ သူမ်ားကိုက်ေတာ့ အလွ်ံ့ အပယ္ ေပးမိ ၾကတာေတြ။ ကိုယ္အတြက္ေတာ့ အလွ်ံ့အပယ္ ရခ်င္ေပမယ့္ သူမ်ားကို ေတာ့ လုံးဝမေပးမိတာေတြ။ ေတြးၾကည့္လိုက္ရင္ေတာ့ ကိုယ္ေပးထား တဲ့အတိုင္း ကိုယ္ျပန္ရလာမယ့္ အလွည့္မွာ " ေကာက္႐ိုးပုံႀကီးကို တေန ကုန္ျဖဲ႐ွာမွ ဆန္တစ္ေစ့ပဲ အႏိုင္ႏိုင္ရတယ္ " ဆိုတာမ်ဳိးေတာင္ ဟုတ္မွ ဟုတ္ပါ့မလား။
ေတာရဆရာေတာ္ႀကီးနည္းတူ တျခား ဆရာေတာ္တစ္ပါးကလည္း မိန္႔ၾကားဖူးပါတယ္။
" ကိုယ္ေတြ႔ၾကဳံ ခံစားရတဲ့အခါ ဒါကေတာ့ သက္သက္ မတရားတာဘဲ၊ ေက်ကို မေက်နပ္ဘူး ဆိုတာမ်ဳိးကို သူမ်ား လုံးဝမေပးမိေအာင္ ေနပါ။ အဲဒါဆို မတရားမႈကင္းၿပီး အသက္႐ွင္ေနထိုင္သူ ျဖစ္မယ္။
ကိုယ္ေတြ႔ၾကဳံခံစားရတဲ့အခါ ဒါမ်ိဳးကေတာ့ တရားတယ္၊ မ်ွတတယ္၊ ဝမ္းသာေက်နပ္စရာ ေကာင္းတယ္ ဆိုတာမ်ဳိး သူမ်ားကို ေပးႏိုင္သေလာက္ ေပးပါ။ ဒါဆိုရင္ ေလာကမွာ တရားသျဖင့္ အသက္႐ွင္ေနထိုင္သူ ျဖစ္ၿပီ " တဲ့။
ျမတ္ဗုဒၶအလိုေတာ္အရ သတၱဝါတိုင္းမွာ တူညီတဲ့ အေျခ ခံအခြင့္အေရး ႏွစ္ခုစီ ႐ွိၾကပါတယ္။ ျပဳလုပ္ပိုင္ခြင့္ႏွင့္ ခံစားခြင့္ ( ကံႏွင့္ ကံ၏အက်ဳိး ) ျဖစ္ပါတယ္။ ျပဳလုပ္ပိုင္ခြင့္ကို ဆိုးဆိုးဝါးဝါး အသုံးခ်သူဟာ ခံစားပိုင္ခြင့္ ကိုလည္း ဆိုးဆိုးဝါးဝါး ခံယူရမယ္။ ခံစားခ်ိန္ေရာက္မွ ျငင္းပယ္ခြင့္ မ႐ွိဘူး။ ျပဳလုပ္ခြင့္ကို ေကာင္းေကာင္းမြန္မြန္ အသုံးခ်သူဟာ ခံစားခြင့္ ေကာင္း ေကာင္း မြန္မြန္ ရ႐ွိမယ္။ ေတာင့္တေနစရာ မလိုဘူး။ ဒါဟာ ကမၼသကတလမ္းစဥ္မွန္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
သတိထား အသိပြားႏိုင္ၾကပါေစ။
တရားသျဖင့္ အသက္႐ွင္ေနထိုင္သူမ်ား ျဖစ္ေစေသာ္။
ေအာင္ပြဲဆင္မယ့္ ေျခလွမ္းမ်ား ႏွင့္ မေထရ္ျမတ္တို႔စကား ဝိုင္း ၅
ဓမၼေဘရီအ႐ွင္ဝီရိယ (ေတာင္စြန္း )
ဓမၼေဘရီအ႐ွင္ဝီရိယ (ေတာင္စြန္း )
No comments:
Post a Comment