3 hrs ·
“ေထရဝါဒ နဲ႔ မဟာယာန ျခားနားခ်က္မ်ား”
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
ဆရာေတာ္ အရွင္ဘုရား၊ ေထရဝါဒႏွင့္ မဟာယာန
ျခားခ်က္ေတြကို သိခ်င္လို႔ ေျဖၾကား ေပးေစလိုပါသည္
အရွင္ဘုရား။
(Sulai Aung)
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
ဆရာေတာ္ အရွင္ဘုရား၊ ေထရဝါဒႏွင့္ မဟာယာန
ျခားခ်က္ေတြကို သိခ်င္လို႔ ေျဖၾကား ေပးေစလိုပါသည္
အရွင္ဘုရား။
(Sulai Aung)
“နားေထာင္ျခင္း”
••••••••••••••••••••••
လူတစ္ဦးစီရဲ႕ ယူဆပံု ၊ယံုၾကည္ပံု မတူၾကလို႔ ကြဲျပား
ျခင္း ျခားနားျခင္း ဆိုတာ ျဖစ္ရတယ္။ ကိုယ္စီရဲ႕
အတၱမာန္ ျပင္းထန္ သေလာက္ ျခားနားမႈ ဒီကရီ
ျမင့္မွာပဲ။ အဲဒီ မာန္ကို စိုးမိုးလိုျခင္း၊ အႀကီးအကဲ
ျဖစ္ျခင္း၊ အာဏာ၊ အခြင့္အေရး၊ အသိုင္း အဝိုင္းစတဲ့
အဆင္တန္ဆာနဲ႔ လႊမ္းၿခံဳလိုက္တဲ့အခါ အစြဲသန္ အ
စြန္းေရာက္ဆိုတာ ျဖစ္လာတာပဲ။ ရဟန္းခံ ကမၼဝါစာ
ဖတ္တဲ့အခါ ခမတိ ခမၼတိ ျငင္းရင္း သက်သီဟေအာင္တဲ့
မႏၲၲေလး ဆရာေတာ္ႏွစ္ပါး သိမ္ထဲမွာ စကားမ်ားေၾကာင္း
ငယ္ငယ္က ဆရာ ဘုန္းႀကီး လူထြက္ ေျပာျပတာကို
မွတ္သားဖူးတယ္။
အထူးသျဖင့္ ယံုၾကည္မႈ အေၾကာင္းကို ေျပာတဲ့အခါ
တစ္ဖက္သားရဲ႕ ယူဆပံုကို အေသအခ်ာ နားေထာင္တတ္ဖို႔
အေရးႀကီးၿပီး ကိုယ့္ကိုယ္ေရာ သူမ်ားကိုပါ အက်ိဳးရွိျခင္း၊
မရွိျခင္းဆိုတဲ့ စံနဲ႔ အေလွ်ာ့ေပးႏိုင္သေလာက္
ေပးၾကည့္ဖို႔ လိုအပ္ေၾကာင္းပါ။
ဘုန္းႀကီး အေနနဲ႔ ဒီေမးခြန္းကို ေျဖရာမွာ စိတ္ထဲမွာ
အဲဒီလို ထားႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစားပါတယ္။
“ရည္ၫႊန္းက်မ္း”
••••••••••••••••••••
ေမးခြန္းက တိုေပမယ့္ ျပည့္စံုေအာင္ ေျဖဖို႔ အေတာ္
ဗဟုသုတ ရွိမွ ျဖစ္မယ္။ ေထရဝါဒနဲ႔ မဟာယာန
တူညီမႈကိုေတာ့ ဝါလ္ပိုလာ ရာဟုလာရဲ႕ ေဆာင္းပါး
ႏွစ္ပုဒ္ကို အေျခခံၿပီး ေျဖခဲ့ဖူးပါတယ္။
(ဓမၼအေမးအေျဖ၊ ေမးခြန္းအမွတ္ ၂၄-မွာ ႐ႈပါ)။
အခု ျခားနားမႈကို ေျဖရာမွာေတာ့ ဘုန္းႀကီး အဓိက
ဖတ္ထားမိတ T.W. Rhys Davids ရဲ႕
Buddhism နဲ႔ Christmas Humphreys &
JU Buddhism: The History,Development and
Present Day Teaching of the Various Schools
က်မ္းစာ ႏွစ္ခု ပါ အေၾကာင္းအရာ
အခ်ိဳ႕ကို ထုတ္ႏုတ္ၿပီး ေျဖလိုက္ပါတယ္။
က်ယ္ျပန္႔စြာ ေလ့လာရမယ့္ ေခါင္းစဥ္ျဖစ္လို႔
ဘုန္းႀကီးမွာ ရွိသမွ် ဗဟုသုတေလးကို မွ်ေဝျခင္းပါ။
“ေထရဝါဒ”
••••••••••••••••••••
ပထမ သံဂါယနာမွာ ပါဝင္ခဲ့တဲ့ ရဟႏၲာငါးရာရဲ႕
အစဥ္အလာဟာ ေထရဝါဒပါပဲ။
ေထရဝါဒီတို႔ ထိမ္းသိမ္းထားတဲ့ ပိဋကတ္သံုးပံုဟာ
ေရွးအက်ဆံုး ျဖစ္ၿပီး ဗုဒၶ ေဟာၾကားခ်က္ အစစ္အမွန္ကို
ပါဠိဘာသာနဲ႔ အျပည့္စံုဆံုး မွတ္တမ္း တင္ထားတယ္လို႔
သုေတသီတို႔ ယူဆၾကတယ္။ မူရင္း ဗုဒၶဓမၼအတိုင္း
က်င့္သံုးရလို႔ အျခား ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ မကိုက္ညီတာ
ရွိႏိုင္ေပမယ့္ က်င္သံုးလိုသူေတြကို မိမိေနာက္ကို
လိုက္ဖို႔အတင္းအက်ပ္ မတိုက္တြန္းဘူး။
ဗုဒၶ ရွင္ေတာ္ျမတ္မွ ဆင္းသက္တဲ့ အစဥ္အလာ
ျဖစ္လို႔ စိတ္ဝင္စားဖြယ္ ေကာင္းတယ္။ ေအဒီ ၁၁
ရာစုခန္႔မွာ ဘိကၡဳနီ သာသာနာ အဆက္ ျပတ္သြားလို႔
ယခုအခါ ဘိကၡဳေတြပဲ ရွိတယ္။ သီရိလကၤာ၊ ျမန္
မာ၊ ယိုးဒယား၊ လာအို၊ ကေမၻာဒီးယား ႏိုင္ငံေတြမွာ
ေထရဝါဒ အစဥ္အလာ ျပန္႔ပြားေနဆဲ ျဖစ္ပါတယ္။
“မဟာယာန”
•••••••••••••••••••••••
ဒီဗုဒၶဝါဒ ဂိုဏ္းက ပိုၿပီး က်ယ္ျပန္႔ မ်ားျပားတယ္။
ေအဒီ တစ္ရာစု ေလာက္မွာ ထြန္းကားခဲ့ေၾကာင္း
သိရတယ္။ အျခားေသာ ဒႆန အယူအဆေတြနဲ႔
ေရာေထြးမႈရွိၿပီး ပန္းတိုင္လည္း ေထရဝါဒနဲ႔ ျခားနား
ခ်က္ေတြ ရွိတယ္။ လူအားလံုး ဗုဒၶ ျဖစ္လာရန္နဲ႔
သတၲဝါ အားလံုးအား ကူညီရန္ ရည္႐ြယ္တယ္။
ဘာသာေရးမွ်သာမက လူမႈေရးကိုလည္း ေဆာင္႐ြက္တယ္။
အခ်ိန္နဲ႔ အမွ် အယူအဆေတြ ေျပာင္းလဲခဲ့ေၾကာင္း ဆိုတယ္။
သာသနာ့ ဝန္ထမ္းအျဖစ္ ဘိကၡဳေတြကိုေရာ ၊
ဘိကၡဳနီေတြကိုပါ ေတြ႕ရတယ္။ တိဗက္၊
မြန္ဂို၊ တ႐ုတ္၊ ဂ်ပန္၊ ထိုင္ဝမ္ စတဲ့ ႏိုင္ငံေတြမွာ
ျပန္႔ပြားဆဲ ျဖစ္တယ္။
“က်င့္ႀကံမႈ (၁)”
•••••••••••••••••••••••
ေထရဝါဒအရ သီလ သမာဓိ ပညာက်င့္စဥ္ကို လိုက္နာၿပီး
သီလ ေဆာက္တည္မႈဟာ ဒါနနဲ႔ ပညာထက္အေရးႀကီးတယ္။
သီလကို အေျခခံ အုတ္ျမစ္လို႔ ယူဆတယ္။
သံသရာမွ လြတ္ ေျမာက္ဖို႔ မိမိကိုယ္တိုင္
အားထုတ္ဖို႔ လိုေၾကာင္း အေလးေပး သင္ၾကားတယ္။
ေထရဝါဒီတို႔ရဲ႕ ေနာက္ဆံုး ပန္းတိုင္က မဂ္ဖိုလ္ဉာဏ္ထူးကို
ရၿပီး ဘဝသံသရာမွ လြတ္ေျမာက္ဖို႔။
မဟာယာနမွာ လူတိုင္း ဘုရားျဖစ္ဖို႔ ရည္မွန္းၿပီး
မိမိ လြတ္ေျမာက္မႈ အျပင္ အျခားသတၲဝါ အားလံုး
လြတ္ေျမာက္မႈ အတြက္လည္း ကူညီဖို႔ အားေပး
တယ္။ ေဒသိယ ယဥ္ေက်းမႈ လႊမ္းမိုးျခင္း ရွိတဲ့ အတြက္
ပူေဇာ္ပသမႈကို မ်ားစြာ အသားေပးတာ ေတြ႕ရတယ္။
ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းကို ပံုမွန္ သြားၿပီး အလွဴဒါန ျပဳလုပ္ျခင္း၊
မႏၲရမ်ား ႐ြတ္ဖတ္ ပူေဇာ္ျခင္း၊ကမၼ႒ာန္း
ထိုင္ျခင္းေတြ လုပ္တယ္။
“က်င့္ႀကံမႈ (၂)”
ေထရဝါဒမွာ ရဟန္းေတြ ေနလြဲ ညစာ မစား။
မဟာယာနမွာ အဲဒီ အက်င့္ကို ေလးစားေပမယ့္
အမ်ားစုမလိုက္နာဘဲ မိမိ ေ႐ြးခ်ယ္မႈ အရသာ မြန္းလြဲ
မစားတာေတြ ရွိတယ္။ သက္သတ္လြတ္ စားျခင္းကို
ေထရဝါဒက အထူးလိုအပ္တဲ့ က်င့္စဥ္လို႔ မယူဆဘူး။
ဒါေပမယ့္ အခ်ိဳ႕မွာ မိမိ ေ႐ြးခ်ယ္မႈအရ သက္သတ္
လြတ္ စားတာလည္း ရွိတယ္။ မဟာယာနမွာေတာ့
တိဗက္ ဗုဒၶဝါဒီေတြက လြဲၿပီး အမ်ားစု သက္သတ္
လြတ္ကို က်င့္စဥ္တစ္ခုအျဖစ္ လိုက္နာ က်င့္သံုးၾက
တယ္။ သို႔တေစ အတင္းအၾကပ္ မလုပ္ မေနရေတာ့
က်င့္စဥ္ေတာ့ မဟုတ္။
“ယံုၾကည္မႈ (၁)”
••••••••••••••••••••••
မဟာယာနအရ သက္ရွိတိုင္းကို ေလာဘ မာန အ
ဝိဇၨာေတြ စတဲ့ စိတ္ဆိုးေတြ ေမာင္းႏွင္တယ္။
သို႔တေစ သက္ရွိတိုင္းမွာ ဗုဒၶ ျဖစ္လာႏိုင္တဲ့
ျဖစ္ႏိုင္ေျခငုပ္လွ်ိဳးေနတယ္။ ဒါဟာ သက္ရွိတိုင္းရဲ႕
သဘာဝလည္း ျဖစ္တယ္။ နတ္ေဒဝါေတြ ရွိၿပီး
ယင္းတို႔ကလူေကာင္းေတြကို ေစာင့္ေရွာက္တယ္လို႔
ယံုၾကည္ေပမယ့္ ထာဝရဘုရားရွိ ဘာသာေတြရဲ႕
ယံုၾကည္မႈမ်ိဳး မဟုတ္။ ေထရဝါဒ အလိုမူ လူ႔ဘဝဆိုတာ
ရခဲတဲ့အတြက္ ဒီဘဝမွာပင္ ဓမၼကို လိုက္နာ က်င့္သံုးဖို႔
အေရးႀကီးတယ္။ ပုထုဇဥ္ ကမၻာဟာ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊
ေမာဟစတဲ့ ကိေလသာေတြနဲ႔ တည္ေဆာက္ထား
တာ။ နတ္ေတြ ျဗဟၼာေတြ အဆင့္ဆင့္ ရွိေပမယ့္
ထာဝရ တည္ၿမဲသူ မရွိ။ ဘဝသံသရာမွာ ျပန္ၿပီး
လည္ရဦး မယ္လို႔ ယံုၾကည္တယ္။
“ယံုၾကည္မႈ (၂)”
••••••••••••••••••••••••••
ေထရဝါဒမွာ ေသၿပီးေနာက္ ဘဝသစ္ တစ္ခုကို မရမီ
စပ္ၾကားမွာ ၾကားခံ ဘဝတစ္ခု (Bardo) မရွိ။
ေသၿပီးတာနဲ႔ ဘဝသစ္ဆီ ေရာက္သြားတယ္။
မဟာယာနဂိုဏ္းကြဲ အားလံုးမွာ အဲဒီလို ဘဝတစ္ခု
ရွိေၾကာင္းယံုၾကည္တယ္။ ဗုဒၶသဘာဝ
(Buddha nature)ကို ေထရဝါဒမွာ သင္ၾကားျခင္း မရွိ။
မဟာယာနမွာေတာ့ ယင္းကို အေလးျပဳ သင္ၾကားတယ္။
မဟာယာနမွာ ဗုဒၶရဲ႕ ကာယသံုးမ်ိဳးကို ယံုၾကည္တယ္ ..
ဓမၼကာယ= အစစ္အမွန္ ကိုယ္ခႏၶာ၊ ပံုသဏၭာန္မဲ့၊
မေျပာင္းလဲ၊မျမင္ႏိုင္။
သေမၻာဂကာယ = သံုးေဆာင္သည့္ ခႏၶာ
ကိုယ္၊ ဗုဒၶရဲ႕ နတ္ျဗဟၼာ ပံုသဏၭာန္၊ တည္ၿမဲတဲ့ ၿပီးျပည့္စံုျခင္း။
နိရမၼဏကာယ = သတၲဝါ အားလံုးကို ကယ္တင္ရန္
ျပန္လည္ ေမြးဖြားတဲ့ ဗုဒၶရဲ႕ ခႏၶာကိုယ္
(ဒီကာယ သံုးမ်ိဳး အေၾကာင္းကို အေသးစိတ္ နားမလည္ပါ)။
ေထရဝါဒါမွာ ဒီ ယံုၾကည္ခ်က္ မရွိ။
“ယံုၾကည္မႈ (၃)”
•••••••••••••••••••••••••
ဗုဒၶဝါဒ ႏွစ္ဂိုဏ္းလံုးမွာ လိုက္နာ က်င့္သံုးသူမ်ား အတြက္
ဓမၼ သင္ၾကားခ်က္ေတြ မ်ားစြာ ရွိတယ္။
ဒါေပမယ့္ အစၥလာမ္ ဘာသာမွာလို “ရွာရီယာ”
လို႔ ေခၚတဲ့ဘာသာေရး ဥပေဒမ်ိဳး မဟုတ္။
အဲဒါေတြ အားလံုးက ဘဝလြတ္ေျမာက္မႈ
အတြက္ ဓမၼ ပညာနဲ႔ ကိုယ္က်င့္တရား
သင္ၾကားခ်က္ေတြ ခ်ည္းပါပဲ။
ေထရဝါဒေရာ ၊ မဟာယာနပါ ဣႆရ
(စၾကဝဠာ ကမၻာမိုးေျမကို စိုးပိုင္သူ)၊
နိမၼာန (ဖန္ဆင္းရွင္) ကို လံုးဝ မယံုၾကည္။
သို႔ေပမယ့္ ဘာသာတရား အားလံုးကို ေလးစားၿပီး၊
ဂိုဏ္းကြဲ ႏွစ္ခုလံုး အျခား ဘာသာတရားေတြနဲ႔
အတူတူ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ယွဥ္တြဲ ေနႏိုင္တယ္။
“ယံုၾကည္မႈ (၄)”
••••••••••••••••••••••••••
ေထရဝါဒီတို႔က သက်မုနိ ေဂါတမဗုဒၶနဲ႔ ပြင့္ေတာ္မူၿပီး
ဗုဒၶေတြကို ယံုၾကည္တယ္။ ေထရဝါဒမွာ တပည့္
“ရဟႏၲာ”ေတြ သိျမင္တဲ့ နိဗၺာန္နဲ႔ ဗုဒၶ ပေစၥကဗုဒၶတို႔
သိျမင္တဲ့ နိဗၺာန္ ျခားနားျခင္း မရွိ။ ဗုဒၶ ရရွိေတာ္မူတဲ့
နိဗၺာန္နဲ႔ ဗုဒၶဓမၼကို လိုက္နာ က်င့္သံုးသူ တစ္ေယာက္
ရရွိတဲ့ နိဗၺာန္ဟာ ျခားနားခ်က္ မရွိ။
ဘာသာေရး သက္သက္ ျဖစ္ေပမယ့္ ႐ြတ္ဖတ္ သရဇၥ်ာယ္မႈ
ပူေဇာ္ ပသမႈ နည္းတယ္။ မဟာယာနကေတာ့
သက်မုနိ ေဂါတမ ဗုဒၶကို သာမက အျခားေသာ
အမိတာဘာ ဗုဒၶ၊ ေဘသဇၨဗုဒၶ၊ အဝေလာကိ
ေတသြာရနဲ႔ အျခားေသာ ဘုရားေလာင္းေတြကိုလည္း
ကိုးကြယ္တယ္။ ႐ြတ္ဖတ္ သရဇၥ်ာယ္မႈနဲ႔ ပူေဇာ္ပသမႈေတြ
မ်ားစြာ ရွိတယ္။ မဟာယာနအရ အေျခအေန သံုးခု
ေၾကာင့္ သံသရာမွ လြတ္ေျမာက္ပံု အဆင့္တြင္ နက္
႐ိႈင္းတဲ့ ျခားနားမႈေတြ ရွိတယ္။
“လႊမ္းမိုးခံရမႈ”
••••••••••••••••••••••••
ဥပနိသွ်ဒ္ က်မ္းေတြမွာ ပါတဲ့ ကမၼ၊ သံဃစတဲ့
ေဝါဟာရေတြကို ေတြ႕ရလို႔ ေထရဝါဒမွာ ဗုဒၶမပြင့္မီ
ေရွးေဟာင္း အိႏၵိယရဲ႕ ျဗာဟၼဏဝါဒ လႊမ္းမိုးမႈ
ရွိတယ္လို႔
T.W. Rhys Davids စတဲ့ အေနာက္ တိုင္းသား ပညာ
ရွင္တို႔က ယူဆတယ္။ ဒါေပမယ့္ ထိုက်မ္းေတြမွာ
ပါတဲ့ ကမၼဝါဒက အတၲကို အေျခခံၿပီး ေထရဝါဒမွာ
က အနတၲကို အေျခခံတဲ့ ကမၼ ျဖစ္ေၾကာင္း ေထရ
ဝါဒီတို႔က ျငင္းဆိုတယ္။
ဥပမာ .. သာသနာ၊ ဓမၼ၊ သီလ စတဲ့ ပါဠိ ေဝါ
ဟာရေတြကို အစၥလာမ္ဝါဒီတို႔ ယူသံုးေနၾကေပမယ့္
အဓိပၸာယ္ခ်င္း လံုးဝ မတူဘူး။ ထိုအတူ တ႐ုတ္၊
ဂ်ပန္ရွိ မဟာယာန ကိုလည္း ကြန္ဖ်ဴးရွပ္၊ တာအို
စတဲ့ ဝါဒေတြနဲ႔ ေဒသိယ ယဥ္ေက်းမႈေတြ သက္
ေရာက္မႈရွိေၾကာင္း ယင္းတို႔က ဆိုတယ္။
“က်မ္းဂန္မ်ား”
•••••••••••••••••••••••
က်မ္းစာေတြ အေနနဲ႔ ေထရဝါဒမွာ ပိဋကတ္
အေနနဲ႔ သံုးခု။ နိကာယ္အေနနဲ႔ ငါးရပ္ (အုပ္ေရ ၄၁)ရွိတယ္။
မဟာယာနမွာ အဲဒီ ေထရဝါဒ ပိဋကတ္သံုးပံု၊
နိကာယ္ငါးရပ္ အျပည့္အစံု ရွိတဲ့အျပင္ ေထရ
ဝါဒမွာ မရွိတဲ့ ပညာပါရမိတာ ဟဒယသုတ္ စတဲ့
ေနာက္တိုး သုတၱန္ မ်ားစြာလည္း ရွိတယ္။ ။
“ဗုဒၶဝါဒကို မလြန္ႏိုင္”
••••••••••••••••••••••••••••••
ဗုဒၶဘာသာလို႔ ဆိုဆို မဆိုဆို၊ ကြ်ႏု္ပ္အေနနဲ႔ ကမၻာ႔ဘာသာ
တရားတိုင္းကို ကြ်ႏု္ပ္ ေလ့လာဖူးသေလာက္ လွပမႈ ၊
နားလည္မႈအရ ဗုဒၶ ေဟာၾကားတဲ့ မဂၢင္ရွစ္ပါး၊
သစၥာေလးပါး တရားထက္ သာလြန္တဲ့ ေဟာၾကားခ်က္မ်ိဳးကို
မေတြ႕မိပါ။ ဒီလမ္းစဥ္နဲ႔ အညီ ကြ်ႏု္ပ္ဘဝကို လႊမ္းမိုးၿပီး
ေနထိုင္ရတာကို ကြ်ႏု္ပ္ ႏွစ္သက္ပါတယ္။
Nothing to surpass Buddhism
Buddhist or not Buddhist, I have examined every one
of the great religious systems of the world, and in
none of them have I found anything to surpass, in
beauty and comprehensiveness, the Noble Eightfold
Path and the Four Noble Truths of the Buddha. I am
content to shape my life according to that path.
(Prof. Rhys Davids)
-【စာရုိက္ပူေဇာ္သူ - Admin Team of
Young Buddhist's Association】
-【ဆရာေတာ္အရွင္ေကလာသ】
Posted by►
www.facebook.com/youngbuddhistassociation.mm
••••••••••••••••••••••
လူတစ္ဦးစီရဲ႕ ယူဆပံု ၊ယံုၾကည္ပံု မတူၾကလို႔ ကြဲျပား
ျခင္း ျခားနားျခင္း ဆိုတာ ျဖစ္ရတယ္။ ကိုယ္စီရဲ႕
အတၱမာန္ ျပင္းထန္ သေလာက္ ျခားနားမႈ ဒီကရီ
ျမင့္မွာပဲ။ အဲဒီ မာန္ကို စိုးမိုးလိုျခင္း၊ အႀကီးအကဲ
ျဖစ္ျခင္း၊ အာဏာ၊ အခြင့္အေရး၊ အသိုင္း အဝိုင္းစတဲ့
အဆင္တန္ဆာနဲ႔ လႊမ္းၿခံဳလိုက္တဲ့အခါ အစြဲသန္ အ
စြန္းေရာက္ဆိုတာ ျဖစ္လာတာပဲ။ ရဟန္းခံ ကမၼဝါစာ
ဖတ္တဲ့အခါ ခမတိ ခမၼတိ ျငင္းရင္း သက်သီဟေအာင္တဲ့
မႏၲၲေလး ဆရာေတာ္ႏွစ္ပါး သိမ္ထဲမွာ စကားမ်ားေၾကာင္း
ငယ္ငယ္က ဆရာ ဘုန္းႀကီး လူထြက္ ေျပာျပတာကို
မွတ္သားဖူးတယ္။
အထူးသျဖင့္ ယံုၾကည္မႈ အေၾကာင္းကို ေျပာတဲ့အခါ
တစ္ဖက္သားရဲ႕ ယူဆပံုကို အေသအခ်ာ နားေထာင္တတ္ဖို႔
အေရးႀကီးၿပီး ကိုယ့္ကိုယ္ေရာ သူမ်ားကိုပါ အက်ိဳးရွိျခင္း၊
မရွိျခင္းဆိုတဲ့ စံနဲ႔ အေလွ်ာ့ေပးႏိုင္သေလာက္
ေပးၾကည့္ဖို႔ လိုအပ္ေၾကာင္းပါ။
ဘုန္းႀကီး အေနနဲ႔ ဒီေမးခြန္းကို ေျဖရာမွာ စိတ္ထဲမွာ
အဲဒီလို ထားႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစားပါတယ္။
“ရည္ၫႊန္းက်မ္း”
••••••••••••••••••••
ေမးခြန္းက တိုေပမယ့္ ျပည့္စံုေအာင္ ေျဖဖို႔ အေတာ္
ဗဟုသုတ ရွိမွ ျဖစ္မယ္။ ေထရဝါဒနဲ႔ မဟာယာန
တူညီမႈကိုေတာ့ ဝါလ္ပိုလာ ရာဟုလာရဲ႕ ေဆာင္းပါး
ႏွစ္ပုဒ္ကို အေျခခံၿပီး ေျဖခဲ့ဖူးပါတယ္။
(ဓမၼအေမးအေျဖ၊ ေမးခြန္းအမွတ္ ၂၄-မွာ ႐ႈပါ)။
အခု ျခားနားမႈကို ေျဖရာမွာေတာ့ ဘုန္းႀကီး အဓိက
ဖတ္ထားမိတ T.W. Rhys Davids ရဲ႕
Buddhism နဲ႔ Christmas Humphreys &
JU Buddhism: The History,Development and
Present Day Teaching of the Various Schools
က်မ္းစာ ႏွစ္ခု ပါ အေၾကာင္းအရာ
အခ်ိဳ႕ကို ထုတ္ႏုတ္ၿပီး ေျဖလိုက္ပါတယ္။
က်ယ္ျပန္႔စြာ ေလ့လာရမယ့္ ေခါင္းစဥ္ျဖစ္လို႔
ဘုန္းႀကီးမွာ ရွိသမွ် ဗဟုသုတေလးကို မွ်ေဝျခင္းပါ။
“ေထရဝါဒ”
••••••••••••••••••••
ပထမ သံဂါယနာမွာ ပါဝင္ခဲ့တဲ့ ရဟႏၲာငါးရာရဲ႕
အစဥ္အလာဟာ ေထရဝါဒပါပဲ။
ေထရဝါဒီတို႔ ထိမ္းသိမ္းထားတဲ့ ပိဋကတ္သံုးပံုဟာ
ေရွးအက်ဆံုး ျဖစ္ၿပီး ဗုဒၶ ေဟာၾကားခ်က္ အစစ္အမွန္ကို
ပါဠိဘာသာနဲ႔ အျပည့္စံုဆံုး မွတ္တမ္း တင္ထားတယ္လို႔
သုေတသီတို႔ ယူဆၾကတယ္။ မူရင္း ဗုဒၶဓမၼအတိုင္း
က်င့္သံုးရလို႔ အျခား ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ မကိုက္ညီတာ
ရွိႏိုင္ေပမယ့္ က်င္သံုးလိုသူေတြကို မိမိေနာက္ကို
လိုက္ဖို႔အတင္းအက်ပ္ မတိုက္တြန္းဘူး။
ဗုဒၶ ရွင္ေတာ္ျမတ္မွ ဆင္းသက္တဲ့ အစဥ္အလာ
ျဖစ္လို႔ စိတ္ဝင္စားဖြယ္ ေကာင္းတယ္။ ေအဒီ ၁၁
ရာစုခန္႔မွာ ဘိကၡဳနီ သာသာနာ အဆက္ ျပတ္သြားလို႔
ယခုအခါ ဘိကၡဳေတြပဲ ရွိတယ္။ သီရိလကၤာ၊ ျမန္
မာ၊ ယိုးဒယား၊ လာအို၊ ကေမၻာဒီးယား ႏိုင္ငံေတြမွာ
ေထရဝါဒ အစဥ္အလာ ျပန္႔ပြားေနဆဲ ျဖစ္ပါတယ္။
“မဟာယာန”
•••••••••••••••••••••••
ဒီဗုဒၶဝါဒ ဂိုဏ္းက ပိုၿပီး က်ယ္ျပန္႔ မ်ားျပားတယ္။
ေအဒီ တစ္ရာစု ေလာက္မွာ ထြန္းကားခဲ့ေၾကာင္း
သိရတယ္။ အျခားေသာ ဒႆန အယူအဆေတြနဲ႔
ေရာေထြးမႈရွိၿပီး ပန္းတိုင္လည္း ေထရဝါဒနဲ႔ ျခားနား
ခ်က္ေတြ ရွိတယ္။ လူအားလံုး ဗုဒၶ ျဖစ္လာရန္နဲ႔
သတၲဝါ အားလံုးအား ကူညီရန္ ရည္႐ြယ္တယ္။
ဘာသာေရးမွ်သာမက လူမႈေရးကိုလည္း ေဆာင္႐ြက္တယ္။
အခ်ိန္နဲ႔ အမွ် အယူအဆေတြ ေျပာင္းလဲခဲ့ေၾကာင္း ဆိုတယ္။
သာသနာ့ ဝန္ထမ္းအျဖစ္ ဘိကၡဳေတြကိုေရာ ၊
ဘိကၡဳနီေတြကိုပါ ေတြ႕ရတယ္။ တိဗက္၊
မြန္ဂို၊ တ႐ုတ္၊ ဂ်ပန္၊ ထိုင္ဝမ္ စတဲ့ ႏိုင္ငံေတြမွာ
ျပန္႔ပြားဆဲ ျဖစ္တယ္။
“က်င့္ႀကံမႈ (၁)”
•••••••••••••••••••••••
ေထရဝါဒအရ သီလ သမာဓိ ပညာက်င့္စဥ္ကို လိုက္နာၿပီး
သီလ ေဆာက္တည္မႈဟာ ဒါနနဲ႔ ပညာထက္အေရးႀကီးတယ္။
သီလကို အေျခခံ အုတ္ျမစ္လို႔ ယူဆတယ္။
သံသရာမွ လြတ္ ေျမာက္ဖို႔ မိမိကိုယ္တိုင္
အားထုတ္ဖို႔ လိုေၾကာင္း အေလးေပး သင္ၾကားတယ္။
ေထရဝါဒီတို႔ရဲ႕ ေနာက္ဆံုး ပန္းတိုင္က မဂ္ဖိုလ္ဉာဏ္ထူးကို
ရၿပီး ဘဝသံသရာမွ လြတ္ေျမာက္ဖို႔။
မဟာယာနမွာ လူတိုင္း ဘုရားျဖစ္ဖို႔ ရည္မွန္းၿပီး
မိမိ လြတ္ေျမာက္မႈ အျပင္ အျခားသတၲဝါ အားလံုး
လြတ္ေျမာက္မႈ အတြက္လည္း ကူညီဖို႔ အားေပး
တယ္။ ေဒသိယ ယဥ္ေက်းမႈ လႊမ္းမိုးျခင္း ရွိတဲ့ အတြက္
ပူေဇာ္ပသမႈကို မ်ားစြာ အသားေပးတာ ေတြ႕ရတယ္။
ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းကို ပံုမွန္ သြားၿပီး အလွဴဒါန ျပဳလုပ္ျခင္း၊
မႏၲရမ်ား ႐ြတ္ဖတ္ ပူေဇာ္ျခင္း၊ကမၼ႒ာန္း
ထိုင္ျခင္းေတြ လုပ္တယ္။
“က်င့္ႀကံမႈ (၂)”
ေထရဝါဒမွာ ရဟန္းေတြ ေနလြဲ ညစာ မစား။
မဟာယာနမွာ အဲဒီ အက်င့္ကို ေလးစားေပမယ့္
အမ်ားစုမလိုက္နာဘဲ မိမိ ေ႐ြးခ်ယ္မႈ အရသာ မြန္းလြဲ
မစားတာေတြ ရွိတယ္။ သက္သတ္လြတ္ စားျခင္းကို
ေထရဝါဒက အထူးလိုအပ္တဲ့ က်င့္စဥ္လို႔ မယူဆဘူး။
ဒါေပမယ့္ အခ်ိဳ႕မွာ မိမိ ေ႐ြးခ်ယ္မႈအရ သက္သတ္
လြတ္ စားတာလည္း ရွိတယ္။ မဟာယာနမွာေတာ့
တိဗက္ ဗုဒၶဝါဒီေတြက လြဲၿပီး အမ်ားစု သက္သတ္
လြတ္ကို က်င့္စဥ္တစ္ခုအျဖစ္ လိုက္နာ က်င့္သံုးၾက
တယ္။ သို႔တေစ အတင္းအၾကပ္ မလုပ္ မေနရေတာ့
က်င့္စဥ္ေတာ့ မဟုတ္။
“ယံုၾကည္မႈ (၁)”
••••••••••••••••••••••
မဟာယာနအရ သက္ရွိတိုင္းကို ေလာဘ မာန အ
ဝိဇၨာေတြ စတဲ့ စိတ္ဆိုးေတြ ေမာင္းႏွင္တယ္။
သို႔တေစ သက္ရွိတိုင္းမွာ ဗုဒၶ ျဖစ္လာႏိုင္တဲ့
ျဖစ္ႏိုင္ေျခငုပ္လွ်ိဳးေနတယ္။ ဒါဟာ သက္ရွိတိုင္းရဲ႕
သဘာဝလည္း ျဖစ္တယ္။ နတ္ေဒဝါေတြ ရွိၿပီး
ယင္းတို႔ကလူေကာင္းေတြကို ေစာင့္ေရွာက္တယ္လို႔
ယံုၾကည္ေပမယ့္ ထာဝရဘုရားရွိ ဘာသာေတြရဲ႕
ယံုၾကည္မႈမ်ိဳး မဟုတ္။ ေထရဝါဒ အလိုမူ လူ႔ဘဝဆိုတာ
ရခဲတဲ့အတြက္ ဒီဘဝမွာပင္ ဓမၼကို လိုက္နာ က်င့္သံုးဖို႔
အေရးႀကီးတယ္။ ပုထုဇဥ္ ကမၻာဟာ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊
ေမာဟစတဲ့ ကိေလသာေတြနဲ႔ တည္ေဆာက္ထား
တာ။ နတ္ေတြ ျဗဟၼာေတြ အဆင့္ဆင့္ ရွိေပမယ့္
ထာဝရ တည္ၿမဲသူ မရွိ။ ဘဝသံသရာမွာ ျပန္ၿပီး
လည္ရဦး မယ္လို႔ ယံုၾကည္တယ္။
“ယံုၾကည္မႈ (၂)”
••••••••••••••••••••••••••
ေထရဝါဒမွာ ေသၿပီးေနာက္ ဘဝသစ္ တစ္ခုကို မရမီ
စပ္ၾကားမွာ ၾကားခံ ဘဝတစ္ခု (Bardo) မရွိ။
ေသၿပီးတာနဲ႔ ဘဝသစ္ဆီ ေရာက္သြားတယ္။
မဟာယာနဂိုဏ္းကြဲ အားလံုးမွာ အဲဒီလို ဘဝတစ္ခု
ရွိေၾကာင္းယံုၾကည္တယ္။ ဗုဒၶသဘာဝ
(Buddha nature)ကို ေထရဝါဒမွာ သင္ၾကားျခင္း မရွိ။
မဟာယာနမွာေတာ့ ယင္းကို အေလးျပဳ သင္ၾကားတယ္။
မဟာယာနမွာ ဗုဒၶရဲ႕ ကာယသံုးမ်ိဳးကို ယံုၾကည္တယ္ ..
ဓမၼကာယ= အစစ္အမွန္ ကိုယ္ခႏၶာ၊ ပံုသဏၭာန္မဲ့၊
မေျပာင္းလဲ၊မျမင္ႏိုင္။
သေမၻာဂကာယ = သံုးေဆာင္သည့္ ခႏၶာ
ကိုယ္၊ ဗုဒၶရဲ႕ နတ္ျဗဟၼာ ပံုသဏၭာန္၊ တည္ၿမဲတဲ့ ၿပီးျပည့္စံုျခင္း။
နိရမၼဏကာယ = သတၲဝါ အားလံုးကို ကယ္တင္ရန္
ျပန္လည္ ေမြးဖြားတဲ့ ဗုဒၶရဲ႕ ခႏၶာကိုယ္
(ဒီကာယ သံုးမ်ိဳး အေၾကာင္းကို အေသးစိတ္ နားမလည္ပါ)။
ေထရဝါဒါမွာ ဒီ ယံုၾကည္ခ်က္ မရွိ။
“ယံုၾကည္မႈ (၃)”
•••••••••••••••••••••••••
ဗုဒၶဝါဒ ႏွစ္ဂိုဏ္းလံုးမွာ လိုက္နာ က်င့္သံုးသူမ်ား အတြက္
ဓမၼ သင္ၾကားခ်က္ေတြ မ်ားစြာ ရွိတယ္။
ဒါေပမယ့္ အစၥလာမ္ ဘာသာမွာလို “ရွာရီယာ”
လို႔ ေခၚတဲ့ဘာသာေရး ဥပေဒမ်ိဳး မဟုတ္။
အဲဒါေတြ အားလံုးက ဘဝလြတ္ေျမာက္မႈ
အတြက္ ဓမၼ ပညာနဲ႔ ကိုယ္က်င့္တရား
သင္ၾကားခ်က္ေတြ ခ်ည္းပါပဲ။
ေထရဝါဒေရာ ၊ မဟာယာနပါ ဣႆရ
(စၾကဝဠာ ကမၻာမိုးေျမကို စိုးပိုင္သူ)၊
နိမၼာန (ဖန္ဆင္းရွင္) ကို လံုးဝ မယံုၾကည္။
သို႔ေပမယ့္ ဘာသာတရား အားလံုးကို ေလးစားၿပီး၊
ဂိုဏ္းကြဲ ႏွစ္ခုလံုး အျခား ဘာသာတရားေတြနဲ႔
အတူတူ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ယွဥ္တြဲ ေနႏိုင္တယ္။
“ယံုၾကည္မႈ (၄)”
••••••••••••••••••••••••••
ေထရဝါဒီတို႔က သက်မုနိ ေဂါတမဗုဒၶနဲ႔ ပြင့္ေတာ္မူၿပီး
ဗုဒၶေတြကို ယံုၾကည္တယ္။ ေထရဝါဒမွာ တပည့္
“ရဟႏၲာ”ေတြ သိျမင္တဲ့ နိဗၺာန္နဲ႔ ဗုဒၶ ပေစၥကဗုဒၶတို႔
သိျမင္တဲ့ နိဗၺာန္ ျခားနားျခင္း မရွိ။ ဗုဒၶ ရရွိေတာ္မူတဲ့
နိဗၺာန္နဲ႔ ဗုဒၶဓမၼကို လိုက္နာ က်င့္သံုးသူ တစ္ေယာက္
ရရွိတဲ့ နိဗၺာန္ဟာ ျခားနားခ်က္ မရွိ။
ဘာသာေရး သက္သက္ ျဖစ္ေပမယ့္ ႐ြတ္ဖတ္ သရဇၥ်ာယ္မႈ
ပူေဇာ္ ပသမႈ နည္းတယ္။ မဟာယာနကေတာ့
သက်မုနိ ေဂါတမ ဗုဒၶကို သာမက အျခားေသာ
အမိတာဘာ ဗုဒၶ၊ ေဘသဇၨဗုဒၶ၊ အဝေလာကိ
ေတသြာရနဲ႔ အျခားေသာ ဘုရားေလာင္းေတြကိုလည္း
ကိုးကြယ္တယ္။ ႐ြတ္ဖတ္ သရဇၥ်ာယ္မႈနဲ႔ ပူေဇာ္ပသမႈေတြ
မ်ားစြာ ရွိတယ္။ မဟာယာနအရ အေျခအေန သံုးခု
ေၾကာင့္ သံသရာမွ လြတ္ေျမာက္ပံု အဆင့္တြင္ နက္
႐ိႈင္းတဲ့ ျခားနားမႈေတြ ရွိတယ္။
“လႊမ္းမိုးခံရမႈ”
••••••••••••••••••••••••
ဥပနိသွ်ဒ္ က်မ္းေတြမွာ ပါတဲ့ ကမၼ၊ သံဃစတဲ့
ေဝါဟာရေတြကို ေတြ႕ရလို႔ ေထရဝါဒမွာ ဗုဒၶမပြင့္မီ
ေရွးေဟာင္း အိႏၵိယရဲ႕ ျဗာဟၼဏဝါဒ လႊမ္းမိုးမႈ
ရွိတယ္လို႔
T.W. Rhys Davids စတဲ့ အေနာက္ တိုင္းသား ပညာ
ရွင္တို႔က ယူဆတယ္။ ဒါေပမယ့္ ထိုက်မ္းေတြမွာ
ပါတဲ့ ကမၼဝါဒက အတၲကို အေျခခံၿပီး ေထရဝါဒမွာ
က အနတၲကို အေျခခံတဲ့ ကမၼ ျဖစ္ေၾကာင္း ေထရ
ဝါဒီတို႔က ျငင္းဆိုတယ္။
ဥပမာ .. သာသနာ၊ ဓမၼ၊ သီလ စတဲ့ ပါဠိ ေဝါ
ဟာရေတြကို အစၥလာမ္ဝါဒီတို႔ ယူသံုးေနၾကေပမယ့္
အဓိပၸာယ္ခ်င္း လံုးဝ မတူဘူး။ ထိုအတူ တ႐ုတ္၊
ဂ်ပန္ရွိ မဟာယာန ကိုလည္း ကြန္ဖ်ဴးရွပ္၊ တာအို
စတဲ့ ဝါဒေတြနဲ႔ ေဒသိယ ယဥ္ေက်းမႈေတြ သက္
ေရာက္မႈရွိေၾကာင္း ယင္းတို႔က ဆိုတယ္။
“က်မ္းဂန္မ်ား”
•••••••••••••••••••••••
က်မ္းစာေတြ အေနနဲ႔ ေထရဝါဒမွာ ပိဋကတ္
အေနနဲ႔ သံုးခု။ နိကာယ္အေနနဲ႔ ငါးရပ္ (အုပ္ေရ ၄၁)ရွိတယ္။
မဟာယာနမွာ အဲဒီ ေထရဝါဒ ပိဋကတ္သံုးပံု၊
နိကာယ္ငါးရပ္ အျပည့္အစံု ရွိတဲ့အျပင္ ေထရ
ဝါဒမွာ မရွိတဲ့ ပညာပါရမိတာ ဟဒယသုတ္ စတဲ့
ေနာက္တိုး သုတၱန္ မ်ားစြာလည္း ရွိတယ္။ ။
“ဗုဒၶဝါဒကို မလြန္ႏိုင္”
••••••••••••••••••••••••••••••
ဗုဒၶဘာသာလို႔ ဆိုဆို မဆိုဆို၊ ကြ်ႏု္ပ္အေနနဲ႔ ကမၻာ႔ဘာသာ
တရားတိုင္းကို ကြ်ႏု္ပ္ ေလ့လာဖူးသေလာက္ လွပမႈ ၊
နားလည္မႈအရ ဗုဒၶ ေဟာၾကားတဲ့ မဂၢင္ရွစ္ပါး၊
သစၥာေလးပါး တရားထက္ သာလြန္တဲ့ ေဟာၾကားခ်က္မ်ိဳးကို
မေတြ႕မိပါ။ ဒီလမ္းစဥ္နဲ႔ အညီ ကြ်ႏု္ပ္ဘဝကို လႊမ္းမိုးၿပီး
ေနထိုင္ရတာကို ကြ်ႏု္ပ္ ႏွစ္သက္ပါတယ္။
Nothing to surpass Buddhism
Buddhist or not Buddhist, I have examined every one
of the great religious systems of the world, and in
none of them have I found anything to surpass, in
beauty and comprehensiveness, the Noble Eightfold
Path and the Four Noble Truths of the Buddha. I am
content to shape my life according to that path.
(Prof. Rhys Davids)
-【စာရုိက္ပူေဇာ္သူ - Admin Team of
Young Buddhist's Association】
-【ဆရာေတာ္အရွင္ေကလာသ】
Posted by►
www.facebook.com/youngbuddhistassociation.mm
No comments:
Post a Comment