Friday, July 10, 2015

သံသရာရဲ႕အစ

သံသရာရဲ႕အစ
===========
ဆရာေတာ္ အရႇင္ျမတ္မ်ားဘုရားသံသရာရဲ႕ အစဆိုတာကို နားမလည္ႏိုင္ ျဖစ္ေနပါသည္ဘုရား။ အျခားဘာသာေတြမႇာေတာ့ ထာ၀ရဘုရားသခင္က စတင္ဖန္ဆင္းသည္ဟု ၾကားဖူး ပါသည္။ အဲဒီအတိုင္းမႇန္ရင္ ဖန္ဆင္းတဲ့အခ်ိန္ကစၿပီး လူေတြစျဖစ္လာတယ္လို့ လြယ္ကူစြာ နားလည္ႏိုင္မည္ဟုထင္ပါသည္။ လူေတြဟာ ကမၻာေပၚမႇာ ဒါမႇမဟုတ္ စၾက၀ဠာထည္းမႇာ ဘယ္တုန္းက စတင္ျဖစ္ ေပၚခဲ့ပါသနည္း။ သတၲ၀ါေတြရဲ႕ မူလအစဟာ ဘယ္အရာ ျဖစ္ပါသနည္း။ သို့မဟုတ္ သက္ရႇိေလာက၏ အစဆုံးေသာအရာဟာ မည္သည့္အရာ ျဖစ္ပါသနည္း။ ျဖစ္ႏိုင္ပါလ်င္ ဗုဒၶ၀ါဒအဆိုကိုသာမက အျခားဘာသာတို့၏ အဆိုကိုပါ ျပည့္စုံစြာ သိလိုပါသည္ဘုရား။ေျခေတာ္ကို ဦးခိုက္လ်က္ဗာဂ်ီးနီးယားမႇ ဦးဦးသိန္းထြန္းပါဘုရား
Answered By - ဆရာေတာ္ ဦးေကလာသဓမၼာစရိယ၊ B.A. (Philo), M.A. (Buddhism) Date: 6 Apr 2008က်မ္းေတြရဲ႕အဆို'ထို့ေနာက္ ထာ၀ရအရႇင္ ဘုရားသခင္သည္ ေျမမႈန့္ျဖင့္ လူကိုဖန္ဆင္း၍ လူ၏ႏႇာေခါင္းထဲသို့ ဇီ၀အသက္ကို မႈတ္ေတာ္မူလ်င္ လူသည္ အသက္ရႇင္ေသာ သတၲ၀ါျဖစ္ေလ၏ (ကမၻာဦးက်မ္း ၁၊ ၇)။ ထိုအခါ ထာ၀ရအရႇင္ ဘုရားသခင္သည္ လူထည္းက ထုတ္ေသာ နံ႐ိုးျဖင့္ လူမိန္းမကို ဖန္ဆင္း၍ လူရႇိရာသို့ ေဆာင္ခဲ့ေလ၏ (ယင္း ၁၊ ၂၂)။ ထို(အလာဟ္) အရႇင္ျမတ္သည္ လူသားကို ေသြးခဲျဖင့္ ဖန္ဆင္းေတာ္မူ ၏ (ကုရ္အာန္က်မ္း ၉၆း၂)။ ထိုမႇတစ္ပါး စင္စစ္ဧကန္ ငါ(အလာဟ္)အရႇင္ျမတ္သည္ လူသားကို ပုံသြင္းၿပီးျဖစ္ေသာ အသံျမည္ေသာ ႐ႊံ႕ပုပ္ေျခာက္ျဖင့္ ဖန္ဆင္းေတာ္မူခဲ့ေလသည္ (ယင္း ၁၅၊ ၂၆)'။ (စကား မစပ္ အခန္း ၉၄ နဲ့ အခန္း ၁၅ အဆိုေတြ ဆန့္က်င္ေနသလားပဲ။) ကမၻာေပၚမႇာ ထင္ရႇားတဲ့ ဘာသာတရားေတြ စတင္ရာ အဲဒီ က်မ္းစာေတြအဆိုရ လူသတၲ၀ါေတြဟာ ဘုရားသခင္ ဖန္ဆင္းခ်ိန္က စတင္ခဲ့ တယ္လို့ တစ္နည္းဆိုရင္ သက္ရႇိနဲ့ စၾက၀ဠာအစ ဖန္ဆင္းရႇင္ကလို့ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ မဟာျဗဟၼာ၊ ေယေဟာ၀ါ၊ ထာ၀ရ၊ အလာ၊ ခိုဒါ စတဲ့ အမည္နာမအားလုံးကို ဒီေနရာမႇာ ဖန္ဆင္းရႇင္လို့ ဆိုလိုပါတယ္။
ဗုဒၶ မိန့္ဆိုပုံ'ဤစဥ္ဆက္မျပတ္ လည္ပတ္မႈျဖစ္စဥ္ ေမြးေသစက္၀န္း (ဘ၀သံသရာ)သည္ အစမထင္ဘဲရႇိ၏။ အ၀ိဇၨာ(မသိမႈ)ျဖင့္ ေျမႇးယႇက္ၾကကုန္လ်က္ တဏႇာ(စြဲလမ္းမႈ)ျဖင့္ တုပ္ေႏႇာင္ဖြဲ့ခ်ည္ထားျခင္း ခံေနၾကရေသာ သတၲ၀ါတို့၏ အဦးအစ မူလရင္းျမစ္ကို မသိျမင္ႏိုင္' (သံ ၁၊ ၃၈၅)။ ဖန္ဆင္းရႇင္ရႇိ ၀ါဒကိုလက္မခံဘဲ အဲဒီလိုေဟာတဲ့ ဗုဒၶ၀ါဒအရ အေၾကာင္းဟာ အက်ဳိးကို ျဖစ္ေပၚေစၿပီး အဲဒီအက်ဳိးကပဲ တစ္ဖန္ အေၾကာင္းတရား ျဖစ္လာတဲ့အတြက္ သက္ရႇိေလာက ဒါမႇမဟုတ္ အျခားဘယ္အရာမဆိုရဲ႕ ေရႇးဦးအစ မူလရင္းျမစ္ အေၾကာင္းတရားဆိုတာကို မသိျမင္ႏိုင္ဘူး။ ဘ၀သံသရာအလ်ဥ္ဟာ အ၀ိဇၨာ တဏႇာ ဆိုတဲ့ ညြန္ေရေတြနဲ့ ျဖည့္တင္းထားသေ႐ြ႕ စက္၀န္းလို မရပ္မစဲ လည္ပတ္ေနတယ္။ စက္၀န္းရဲ႕ အစကို ရႇာမေတြ႕ႏိုင္ဘူး။ ဒါ ဗုဒၶ၀ါဒပဲ။
ဆုံးစ မထင္ႏိုင္ပါသတၲ၀ါတစ္ဦး သို့မဟုတ္ အရာ၀တၴဳတစ္ခု ျဖစ္ေပၚလာဖို့ အဲဒီ သတၲ၀ါ အရာ၀တၴဳေတြ မေပၚေပါက္ခင္ ေရႇးကတည္းက တည္ရႇိေနႏႇင့္ၿပီးျဖစ္တဲ့ ဖန္ဆင္းရႇင္ ရႇိရမယ္လို့ယူဆရင္ အဲဒီဖန္ဆင္းရႇင္ ကုိယ္တိုင္လဲ သူ့ကို ဖန္ဆင္းဖို့ ေနာက္ထပ္ ဖန္ဆင္းရႇင္တစ္ေယာက္ ရႇိကိုရႇိရမယ္လို့ ယုတၲိနည္းက် ယူဆခြင့္ရႇိပါတယ္။ အဲဒီလုိျဖစ္ရင္ ဖန္ဆင္းရႇင္ေတြ အစအဆုံး မရႇိႏိုင္ေတာ့ဘူး။ အကယ္၍ အဲဒီ ဖန္ဆင္းရႇင္ဟာ အဆုံးအစမရႇိ၊ ဒါေၾကာင့္ သူ့ကို ဖန္ဆင္းဖို့ ေနာက္ထပ္ အေၾကာင္းတရား (ဖန္ဆင္းရႇင္ ေနာက္တစ္ဆူ)မလိုပါဘူးလို့ ဆိုရင္ေတာ့ 'ဖန္ဆင္းရႇင္ အဆုံးအစ မရႇိသလို ဘ၀သံသရာဟာလဲ အဆုံးအစမရႇိပါဘူး' လို့ပဲ ဆိုရပါလိမ့္မယ္။ ေနာက္တစ္မ်ဳိး ေျပာရရင္ အကယ္၍ တစ္စုံတစ္ေယာက္ေသာ တန္ခိုးရႇင္ရဲ႕ ဖန္ဆင္းျခင္းမ် မခံရဘဲ အဲဒီအဦးအစ မူလရင္းျမစ္ျဖစ္တဲ့ အေၾကာင္းတရား (ဆုိပါစို့ ဆုံးစမဲ့ ဖန္ဆင္းရႇင္) တည္ရႇိႏိုင္တယ္ဆိုရင္ စၾက၀ဠာထဲက အျခားတစ္ပါးေသာ သဘာ၀တရားေတြလဲ ဖန္ဆင္းျခင္းမခံရဘဲ မတည္ရႇိႏိုင္စရာ အေၾကာင္းရႇိပါ့မလား။ ဖန္ဆင္းမႈ ကင္းလြတ္တဲ့ နယ္ပယ္တစ္ခု ဧကန္ရႇိရမယ္ပ။
သိပၸံလဲ မႏိုင္ေသးသိပၸံပညာရႇင္ေတြဟာ တည္ရႇိဆဲ သက္ရႇိတစ္မ်ဳိး ဒါမႇမဟုတ္ အရာ၀တၴဳတစ္ခုရဲ႕ မူလအစကို တစ္ခုၿပီးတစ္ခု ရႇာေဖြၾကရင္း အေၾကာင္းတရားက အက်ဳိးတရားျဖစ္သြားၿပီး ေနာက္ဆုံးေတာ့ ဆိုထားၿပီး အက်ဳိးတရားဟာလဲ အျခားေသာ အက်ဳိးတရားတစ္ခုကို ျဖစ္ေပၚေစတဲ့ အေၾကာင္းတရား ျဖစ္သြားျပန္တယ္။ အဲဒီလို ရႇာေဖြရင္း မူလမႇတ္ကိုပဲ ျပန္ေရာက္သြားၾကတာကို ေတြ႕ရပါလိမ့္မယ္။ သက္ရႇိေတြ၊ သစ္ပင္ေတြ၊ ûဂိဟ္ေတြ၊ ျဒပ္၀တၴဳနဲ့ စြမ္းအင္ေတြရဲ႕ မူလအေၾကာင္းတရားအခ်ဳိ႕ကို ရႇာေဖြေတြ့ရႇိၾကၿပီးျဖစ္ေပမဲ့ မိမိတို့ကိုယ္တိုင္ ျဖစ္ေပၚတည္ရႇိမႈရဲ႕ မူလရင္းျမစ္ ေရႇးဦး အေၾကာင္းတရားကိုေတာ့ ေတြ့ရႇိႏိုင္စြမ္း မရႇိၾကေသးပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ဗုဒၶျမတ္စြာက သတၲ၀ါေတြရဲ႕ ေရႇးဦးမူလရင္းျမစ္ အေၾကာင္းတရားကို မသိျမင္ႏိုင္ဘူး သံသရာအစမရႇိဘူးလို့ ေဟာေတာ္မူတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလို အစမရႇိတာကို အစမရႇိဘူးလို့ အမႇန္အတိုင္း ထိုးထြင္းသိျမင္လို့ပဲ ဗုဒၶျမတ္စြာကို သဗၺညဳတ(အလုံးစုံသိ)ညာဏ္ေတာ္ ပိုင္ရႇင္လို့ ေခၚေ၀ၚႏိုင္တာပါ။ ဒါေၾကာင့္ မူလရင္းျမစ္ အေၾကာင္းတရား တစ္ရပ္မရႇိဘဲ သတၲေလာက ဘယ္လိုဘယ္ပုံ စတင္ ျဖစ္ေပၚလာသလဲဆိုတာနဲ့ ပတ္သက္လို့ ဗုဒၶါဒီတစ္ေယာက္ရဲ႕အေျဖက ရႇင္းပါတယ္ 'ဒီေေမးခြန္းအတြက္ အေျဖမရႇိပါ'တဲ့။ အခ်ိန္နဲ့ အာကာသ (Time and Space)ဟာ တစ္ခုစီ သီးျခား မဟုတ္ဘဲ တစ္ခုႏႇင့္တစ္ခု ေၾကာင္းက်ဳိးဆက္ျဖစ္စဥ္နဲ့ အမီႇသဟဲ ûပေနတယ္ဆိုတဲ့ သေဘာတရား (Relitivity)ကို နားလည္ရင္ ေလာကမႇာ အစမရႇိဆိုတာကိုလဲ နားလည္ႏိုင္ပါလိမ့္မယ္။
ေလာကအရာ မႀကံရာအာကာသရဲ႕ အဆုံးကို သိျမင္ဖို့ ခဲယဥ္းတယ္။ အခ်ိန္ရဲ႕ သက္တမ္းကို နားလည္ဖို့လဲ မလြယ္ဘူး။ ဒီ့ထက္ အခ်ိန္ဆိုတဲ့အရာ မရႇိေတာ့ရင္ အခ်ိန္ဆိုတာကို နားလည္ဖို့ ပိုၿပီးခဲယဥ္းသြားတယ္။ အဲဒီလိုပဲ မူလရင္းျမစ္ အစဦး အေၾကာင္းတရားကို အေျခûပၿပီး ေဟာဒီ ကမၻာေလာက ျဖစ္ေပၚလာပုံကို နားလည္ဖို့ ခက္ခဲပါတယ္။ အႏႇီမူလရင္းျမစ္ အေၾကာင္းတရားရဲ႕ စတင္ျဖစ္တည္ပုံကို နားလည္ဖို့ဆိုရင္ ပိုမို မခဲ ယဥ္းဘူးလား။ ဒါေၾကာင့္ ဗုဒၶရြႇင္ေတာ္ျမတ္က 'ေလာကစိႏၲာ ဘိကၡေ၀ အစိေႏၲယ်ာ = ရဟန္းတို့၊ ေလာကအရာကို မႀကံစည္ၾကႏႇင့္ (အံ ၁၊ ၃၉၂)' လို့ မိန့္မႇာေတာ္မူတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဟုတ္ပါတယ္၊ ဗုဒၶ၀ါဒ ဟာ သိပၸံပညာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ေလာကအေၾကာင္း စၾက၀ဠာအေၾကာင္းကို ႀကံစည္ စဥ္စားဖို့က သိပၸံပညာရႇင္ေတြရဲ႕ တာ၀န္ပါ။
ဗုဒၶမေျဖၾကားဘူးလူေတြ စိတ္၀င္စားႏိုင္ဖြယ္ရႇိေပမဲ့ ၀ိမုတၲိ(ဒုကၡမႇလြတ္ေျမာက္မႈ)ႏႇင့္ မပတ္သက္လို့ အဲဒီလို ေမးခြန္းမ်ဳိးကို ဗုဒၶကိုယ္တိုင္ မေျဖၾကားခဲ့ပါဘူး။ ဘာေၾကာင့္ဆို ေမးခြန္းကိုက လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ အဆင့္မမီတဲ့ နား လည္မႈရဲ႕ ရလဒ္ ျဖစ္ေနလို့ပါပဲ။ စၾက၀ဠာရဲ႕ မူလရင္းျမစ္နဲ့ ပတ္သက္တဲ့ သီအိုရီေတြ၊ ယုံၾကည္မႈေတြ၊ ေလာကဟာ အဆုံးရႇိသလား မရႇိဘူးလား ဆိုတာေတြကို စဥ္းစားေနမဲ့အစား ဒုကၡမႇ လြတ္ေျမာက္ မႈကို ႀကိဳးစား ရႇာေဖြၾကဖို့ကိုသာ ဗုဒၶက အေရတႀကီး တိုက္တြန္းခဲ့ပါတယ္။ ျမားမႇန္သူဟာ ျမားဘယ္အရပ္က လာတယ္၊ ဘယ္သူ ပစ္တယ္ဆိုတာကို အခ်ိန္ကုန္ခံ စုံစမ္းေနမဲ့အစား အသက္ရႇင္ဖို့ ခႏၶာ ကိုယ္ထဲက ျမားကို အရင္ဆုံး ဖယ္ရႇားပစ္ဖို့က ပိုမို အေရးႀကီးေၾကာင္းပါ။
လြင္ေအာင္ မ်ိဳး's photo.

No comments:

Post a Comment