Friday, July 24, 2015

သာသနာေရးစာတမ္း

Htayrawarradhamma WarDi's photo.
{{{ သာသနာေရးစာတမ္း }}} (ပထမပိုင္း) (23)
နိဒါန္း---
ဗုဒၶသာသနာေတာ္သမိုင္းတြင္ သာသနာ့ေဘးအႏၱရာယ္ အႀကိမ္ႀကိမ္က်ေရာက္ခဲ့ရာ ေထရ၀ါဒ မူရင္းဓမၼမ်ားကို ထိမ္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ႏိုင္ေရးအတြက္ သဂၤါယနာတက္ပြဲမ်ားကိုလည္း ေျခာက္ႀကိမ္တို္င္တိုင္တင္၍ ေထရ္သံဃာ ဆရာစဥ္ဆက္ အေျမာ္အျမင္ ႀကီးမားစြာျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကရသည္။
သာသနာေတာ္ႏွစ္ ၃-လ ၄ရက္တြင္ (ပထမသဂၤါယနာ)
သာသနာေတာ္နွစ္-၁၀၀ တြင္ (ဒုတိယသဂၤါယနာ)
သာသနာေတာ္နွစ္- ၂၃၅ တြင္ (တတိယသဂၤါယနာ) တင္ခဲၾကရေသာ သဂၤါယနာပြဲမ်ားျဖင့္ ရဟန္းပုဂိၢဳလ္မ်ား၏ ၀ိနည္းက်င့္၀တ္ ေဖာက္ဖ်က္လိုမႈကို အေၾကာင္းျပဳ၍ သာသနာ့အႏၱရာယ္ကို ကာကြယ္ခဲ့ရသကဲ့သို႔ ---
သာသနာေတာ္ႏွစ္ ၄၅၀ တြင္ (စတုတၳသဂၤါယနာ)
သာသနာေတာ္ႏွစ္ ၂၄၁၅ တြင္ (ပဥၥမသဂၤါယနာ)
သာသနာေတာ္ႏွစ္ ၂၅၀၀ တြင္ (ဆ႒မသဂၤါယနာ) တင္ပြဲတို႔ျဖင့္ ပိဋကတ္ေတာ္မ်ား သန္႔စင္ တည္တံ့ေစရန္ သာသနာ့တာ၀န္ကို ေက်ပြန္စြာ ထမ္းေဆာင္ခဲ့ၾကပါသည္။
ျပင္ဆင္ရန္လည္း မလို၊ ျဖည့္စြက္ရန္လည္း မ႐ွိ၊ မူရင္းအတိုင္း ေထရ္သံဃာအဆက္ဆက္တို႔ ေစာင့္ေရွာက္ေတာ္မူခဲ့ၾကသည့္ ပိဋကတ္ေတာ္ သံုးပံုတို႔တြင္
၁။ ပုဂၢိဳလ္စ႐ို္က္ အေျခအေနကိုလိုုက္၍ အေၾကာင္းအားေလွ်ာ္စြာ ဆံုးမတတ္ေသာ (ယထာႏုေလာမ သာသနာ)ဟု ေခၚတြင္သည့္ သတၱႏ ၱပိဋက။
၂။ ပရိသတ္ေလးပါးတုိ႔အတြက္ အျပစ္အားေလွ်ာ္စြာ ဆံုးမတတ္ေသာ (ယထာပရာဓသာသနာ)ဟု ေခၚတြင္သည့္ ၀ိနယပိဋက။
၃။ သဘာ၀တရား အ႐ွိကို အ႐ွိအတိုင္း တရားသေဘာအားေလွ်ာ္စြာ ေဟာၾကားဆံုးမတတ္ေသာ (ယထာဓမၼသာသနာ)ဟု ေခၚတြင္သည့္ အဘိဓမၼာပိဋကတို႔က္ို ျမတ္စြာဘုရား႐ွင္ သာသနာေတာ္ႏွစ္ ၂၆၀၀-ခန္႔အထိ ႏွစ္ေပါင္း မ်ားစြာ တည္တံ့ခိုင္မာ ထိန္းသိမ္းလာခဲ့ၾကသည္။
သို႔ေသာ္လည္း သာသနာ့သမိုင္းေၾကာင္းတေလွ်ာက္တြင္ အသားထဲမွ ေလာက္ထြက္သည့္ပမာ သာသနာေတာ္တြင္ မွီခိုေနထိုင္ၿပီး အရိပ္ေနေန အခက္ခ်ဳိးခ်ဳိး၊ ခင္အိပ္သည့္သားေရကို ျပန္ကိုက္စားသကဲ့သို႔ သာသနာေတာ္၏ အသက္သဖြယ္ျဖစ္ေသာ ၀ိနည္းပိဋကေတာ္မ်ားကို အေလးမထားဘဲ ေဖာက္ဖ်က္လြန္က်ဴးမႈမ်ားႏွင့္ ပိဋကတ္ေတာ္က်မ္းစာမ်ားကို ေ၀ဖန္ဆန္႔က်င္ ကိုယ္ထင္ရာ ေဖာ္ျပေသာ အတၱေနာမတိျဖင့္ ဖ်က္ဆီးေနၾကသူမ်ားသည္ ေခတ္အဆက္ဆက္ ေပၚေပါက္ခဲ့ၾကသည္။
မူရင္းသာသနာေတာ္မွ မဟာယာနစေသာ ဂိုဏ္းသစ္ထူေထာင္၍ သီးျခားအယူ၀ါဒတီထြင္သူမ်ားသည္ ကြဲျပားျခားနားေသာ သဘာ၀ကို သိသာျမင္သာသျဖင့္ အႏ ၱရာယ္မမ်ားလွေပ။
သို႔ရာတြင္ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာ အမည္ခံကာ ပိဋကေတာ္မ်ားကို ဆန္႔က်င္ေ၀ဖန္တိုက္ခိုက္၍ အနီးကပ္ပူးသတ္ေနသည့္ အတြင္းရန္သူူမ်ား၏ ေဘးရန္က အလြန္အႏၱရာယ္ႀကီးမားလွသည္။
တခ်ိဳ႕က ဂိုဏ္းဂဏစြဲ၊ ဆရာစြဲ၊ ပုဂၢိဳလ္စြဲျဖင့္ ဆန္႔က်င္မႈျပဳၾကသည္။ တခ်ဳိ႕က အယူ၀ါဒစြဲ ဒႆနအေတြးအႀကံ လြန္ကဲစြာျဖင့္ ေ၀ဖန္ဆန္႔က်င္ၾကသည္။ တခ်ဳိ႕က ႐ုပ္၀ါဒလႊမ္းမိုးမႈျဖင့္ ဗုဒၶေဒသနာေတာ္မ်ားကို ႐ုပ္၀ါဒေဘာင္ထဲသို႔ အတင္းအဓမၼ သြတ္သြင္းရန္ မိုက္မဲစြာ ႀကိဳးစားၾကသည္။ တခ်ဳိ႕က မိ႐ိုးဖလာေယာင္ေယာင္ သိဒၶိ႐ွင္ တန္ခိုး႐ွင္၀ါဒေယာင္ေယာင္ အေမွ်ာ္အေၾကာက္ ကိုးကြယ္မႈမ်ားျဖင့္ အတၱ၀ါဒကို အသက္သြင္းေနၾကသည္။
ထိုကဲ့သို႔ သာသနာေတာ္ႀကီးတြင္ ျမင္ရ-မျမင္ရသည့္ အႏ ၱရာယ္မ်ား ၀ိုင္းရံေနေလရာ ဘုရားရွင္သာသနာေတာ္ အဆံုးအမအစစ္၊ ဓမၼအစစ္မ်ားကို မသိ႐ွိ မက်င့္သံုးျဖစ္ခဲ့လွ်င္ လမ္းေပၚမွ လမ္းေပ်ာက္သူကဲ့သိုိ႔ ဘ၀သံသရာအတြက္ ဆံုး႐ႈံးမႈႀကီးတစ္ခု ျဖစ္ရေပလိမ့္မည္။
အလွဴတကာ့အလွဴတြင္ သမၼာဒိ႒ိတရားေတာ္မ်ား ျပန္႔ပြားေစေသာ ဓမၼဒါနအလွဴသည္ အျမတ္ဆံုးျဖစ္သည္။ သတိျပဳရန္ အခ်က္တစ္ခုမွာ အကုသိုလ္အျပစ္မ်ားတြင္ အႀကီးမားဆံုးမွာ အဓမၼ၀ါဒကို လက္ခံက်င့္သံုးစြဲလမ္းေသာ အဓမၼ၀ါဒီမိစာၦဒိ႒ိဘ၀သို႔ ေရာက္႐ွိေနျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ တခ်ဳိ႕ အဓမၼ၀ါဒ အယူအဆမ်ားမွာ အလြန္သိမ္ေမြ႕လြန္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဘုရားေဟာ တရားအစစ္ဟု ထင္မွတ္မွားကာ ျပန္႔ပြားေအာင္ ျဖန္႔ခ်ိမိတတ္ၾကသည္။
ယခင္ေခတ္ကာလ တစ္ခုကဆိုလွ်င္ အယူ၀ါဒ ဂိုဏ္ဂဏကိုစြဲ၍ သံဃာ့ဂိုဏ္းမ်ားစြာ ကြဲျပားၿပီး တစ္ဖြဲ႕ႏွင့္တစ္ဖြဲ႕ သိမ္အတူမ၀င္၊ ဆြမ္းအတူမစားသည္အထိ စိတ္၀မ္းလည္း ကြဲျပားခဲ့ၾကဖူးသည္။ ထိုအေျခအေနမ်ားေၾကာင့္ ဂိုဏ္းေပါင္းစံု သံဃာ့အစည္းအေ၀းႀကီး က်င္းပကာ ႏိုင္ငံေတာ္သံဃာ့မဟာနာယကအဖြဲ႕ ဖြဲ႕စည္းခဲ့သည္။ သံဃာ့ညီၫြတ္ေရးႏွင့္ ဓမၼ-အဓမၼ၀ိနိစၦယ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားကို ခ်မွတ္ခဲ့သည္။ သာသနာတြင္း ျပဳျပင္သန္႔႐ွင္းေရး လုပ္ငန္းမ်ားကိုလည္း ေဆာင္ရြက္ေတာ္မူခဲ့ၾကသည္။
သို႔ရာတြင္ သာသနာ့ေဘးရန္ အယူအဆ၀ါဒ ေပါင္းစံုတို႔ကလည္း သိသိသာသာေရာ မသိမသာပါ ပံုစံအမ်ဳိးမ်ိဳးျဖင့္ ေသြးတိုးစမ္းေနၾကသည္။ ဆံုးျဖတ္ၿပီးသား အဓမၼ၀ါဒမ်ားကလည္း စာအုပ္- စီဒီ- အင္တာနက္၊ သင္တန္းမ်ားျဖင့္ ျပန္လည္ေခါင္းေထာင္လာၾကသည္။ ၀ါဒအေဟာင္းကို ျပဳျပင္မြမ္းမံထားေသာ ဒႆန၀ါဒအသစ္ စြဲကိုင္ထားၾကသူမ်ားကလည္း တိတၳဘုရားႀကီးမ်ား ပြင့္သကဲ့သို႔ ေပၚေပါက္လာကာ နည္းမ်ဳိးစံုျဖင့္ လူအမ်ားကို စည္း႐ံုးသိမ္းသြင္းေနၾကသည္။ ။
ယေန႔ေခတ္ အခ်ိန္အခါတြင္ ဘာသာေရး သာသနာေရးကို စိတ္ပါ၀င္စားစြာ ေလ့လာသူမ်ားျပားလ်က္႐ွိရာ ပထမဦးဆံုး ေတြ႕ေသာဆရာသည္ ဓမၼလမ္းေၾကာင္းမွ ေသြဖည္ေနေသာ အဓမၼအယူ ႐ွိေနသူျဖစ္ပါက ထို၀ါဒ၏ တရားအစြဲ၀င္သြားလွ်င္ ဘုရားကိုပင္ ဆန္႔က်င္ေ၀ဖန္ရန္ ၀န္မေလးေတာ့သည္ကို ေတြ႕ေနရသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အဓမၼ၀ါဒမ်ား မ်ားလာေလေလ လူမ်ားအတြက္ သံသရာေဘးေတြ႕ေစမည့္
အႏ ၱရာယ္မ်ား မ်ားေလေလပင္ျဖစ္သည္။ ။
ယေန႔ေခတ္တြင္ ေတြ႕ျမင္ႏိုင္ေသာ သာသနာေတာ္၏
ေဘးအႏၱရာယ္မ်ားကို ေလ့လာၾကည့္လွ်င္ ၃-မ်ဳးိ ခြဲျခားႏိုင္သည္။ ။
{{{ ၁။ ပုဂၢိဳလ္အမွား သာသနာ့အႏၱရာယ္မ်ား }}}
ပုဂၢိဳလ္ဟူသည္မွာ သာသနာေတာ္၏ ပရိသတ္ ၄-မ်ဳိးျဖစ္ေသာ ဘိကၡဳ-ဘိကၡဳနီ- ဥပသကာ- ဥမသိကာတို႔ ျဖစ္ၾကသည္။ ရဟန္းေတာ္မ်ားသည္ သာသနာေတာ္၏အသက္ဟု ေခၚဆိုရမည့္ ၀ိနည္းတရားေတာ္ႏွင့္အညီ ေနထိုင္မႈ အားနည္းလာလွ်င္၎၊ ဘိကၡဳနီမမ်ားေနရာတြင္ အစားထိုးထားသည့္ သာသနာႏြယ္၀င္ သီလရွင္မ်ား စည္းကမ္းမ႐ွိ ျဖစ္လာလွ်င္ေသာ္၎၊ သာသနာေတာ္ကို အေထာက္အပံ့ေကာင္းျပဳရမည့္ ဒကာ ဒကာမမ်ားသည္ ဓမၼအသိအျမင္ အားနည္းလာၿပီး ဆရာဒကာဆက္ဆံေရးမ်ား နည္းလမ္းမက် ပ်က္ယြင္းလာလွ်င္ေသာ္၎ သာသနာ့ဂုဏ္သိကၡာ ၫႈိးႏြမ္းကား ေထရ၀ါဒဓမၼ၏ အႏွစ္သာရမ်ား ပ်က္စီးသြားရေပလိမ့္မည္။ ၀ိနည္းေတာ္ႏွင့္ မညီၫြတ္႐ုံမက လူမ်ဳိး ဘာသာသိကၡာ က်ဆင္းေစမည့္ေနထိုင္ျပဳမူမႈမ်ား၊ လမ္းေစ်းတို႔တြင္ စည္းကမ္းမဲ့ အလွဴခံေနမႈမ်ား၊ ေဗဒင္ လကၡဏာေဟာျခင္း၊ စီးပြားေရးလုပ္ေနျခင္းမ်ားကို ဓမၼစက္+အာဏာစက္တို႔ျဖင့္ တားျမစ္ရန္ လိုအပ္ေနေပၿပီ။ ထို႔ျပင္ သာသနာျပဳအမည္ခံၿပီး သာသနာပ အ၀ိဇၨာလမ္းစဥ္လိုက္ကာ လူအမ်ားကို အသိမွား အယူမွားမ်ား ျဖန္႔ေ၀ေနေသာ ၀ိဇၨာဘုန္းႀကီးမ်ား၊ နတ္ကေတာ္ရဟန္းမ်ား၊ ဘိုးေတာ္-မယ္ေတာ္၊ နတ္ကေတာ္မ်ားကိုလည္း ေ၀းေ၀းကေ႐ွာင္ႏိုင္မွ သရဏဂံု ပ်က္စီးျခင္းေဘး၊ ယခုဘ၀ လူျဖစ္႐ွဳံးျခင္းေဘး ကင္းေ၀းႏိုင္ေပလိမ့္မည္။ ။
((( ဓမၼစကၠ ဦးေမာင္ေမာင္ )))

No comments:

Post a Comment